CLANEK
V jaké kondici je aktuálně D´n´B scéna? (2. část)
První díl našeho článku o tom, jak drumandbassovou scénu vnímají lidé na scéně stále aktivní a lidé, kteří z Drumandbassu odešli, promluvili o příčinách jejich odchodu, vzbudil silné reakce a scénu rozdělil na dva tábory. Jeden z táborů si myslí, že autoři jednotlivých příspěvků jen brečí nad tím, že jim to na scéně nevyšlo podle představ a jsou tím pádem zhrzení, zatímco druhý z táborů s autory v lecčem souhlasí a pod jejich slova by se mnozí podepsali. Nastal čas na vypuštění další části, a své názory tak nyní představí pánové Akira, z dalekého Dublinu se k věci vyjádřil Settler, jenž dlouhá léta působil na československé klubové scéně, a Fallen Gemini.
Akira (Let it Roll, Shadowbox)
Na D´n´B "scéně" se pohybuju od roku 1998, hudbu s "nalomenou" rytmikou (abstract hip hop, breakbeat, jungle, hiphop, big beatz) jsem začal poslouchat kolem roku 94´ještě na základce a to díky anglickýmu MTV. Takže napsat "odstavec" o D´n´B / jungle scéně je trochu težký. :) Mohl bych se rozepsat o tom, jak mi vadí taková ta pohodlnost a zabedněnost lidí při objevování nový hudby v tom daným stylu a konkrétně v ČR. Mohl bych se rozepsat i o tom "zahraj neura" a to konkrétně tady v ČR. Mohl bych se rozepsat i o tom, jak je tady všechno se zpožděním. Takže se mi stává, že nějakejma trackama vylidnim parket a za 3-6 měsíců na ty samý tracky celej klub jede "gunfingers" a skáče 2 metry vysoko. :) Mohl bych se hodně dlouze, až s údivem, rozepsat o mých DJ kolegách, kteří skáčou ze stylu na styl kvůli tomu, aby měli hraní a jsou ti schopný jeden tejden říct, že je pro ně už D´n´B s*ačka (teď přece hrajou něco, co je víc "hoch", třeba house) a další tejden ti ty samý lidi píšou, že mají D´n´B hraní a jestli bys jim neposlal nějaký tracky nebo seznam, co si maj stáhnout... Ano, a to konkrétně tady v ČR a ve velkým. Mohl bych se taky rozepsat o tom, že DJové přecházej na jiný styly, protože jsou zhrzený z toho, že jim to v tom D´n´B neklaplo tak, jak si plánovali... A ano, konkrétně tady v ČR.
To ale neni až tak důležitý z globálního hlediska. Hudba je super "věc", možná ta vůbec nejlepší na světě, např. pro mě je to můj životní styl a každodenní parťák, a to asi nejvíc právě jungle / D´n´B / break scéna. Důležitý je, že i přes to všechno, co jsem napsal, to tady furt je a pravidelně už xx let, a vypadá to, že ještě dlouho bude, a mně je velkou ctí a potěšením, že jsem v tom. V ČR máme, co se týče D´n´B scény, něco jako takovej malej EDEN a zvlášť teď, když celej svět byl (je) v lockdownu, a tady jsme docela dost pařili. Já se od 15.5. nezastavil... Máme kluby, klubový noci různých D´n´B škautek, máme promotéry, konference, workshopy, máme soutěže s žebříčky, máme festivaly, máme producenty vydávající po celým světě, máme video sety, atd...
Brečet nad tím, že něco je jinak, než jsem si to vybájil, a že nic nevychází a podobně, je kokotina... Všechno je to o přístupu a o tom, jestli tu hudbu opravdu miluju a orientuju se v ní pořádně a o tom, kolik jsem tomu schopnej věnovat času. Tohle všechno, co jsem napsal, se promítá skrz celou domácí D´n´B scénu. Jsem strašně šťastnej, že i přes to všechno znám dost lidí, co to maj nastavený stejně a nebulej. A taky to, že poslední roky potkávám lidi, který si jedou svoje a dokážou mě pokaždý královsky pobavit ať už produkcí, nebo DJ setem, napříč celým UK Bass spektrem... Z poslední doby např. boywonder Magenta, selektoři Hundread, Tony P a další, kteří to ode mě ví, protože je rád chválim osobně. ,)
Je strašně skvělý a fajn, že se nám poslední 2 roky vrací jungle ve velkým, a to i v breakách. Proto držím palce všem, co se hudbě věnujou (nejen D´n´B / jungle), milujou ji a dělaj to všechno od srdce a ne proto, že nic jinýho neumí, nebo jsou líný se něčím jiným živit, protože to není tak "easy", jako někde odpouštět tracky a vzít si love = shots fired. ,) Horší už jsou snad jen lidi, co ti řeknou, že hrajou D´n´B, který se jim nelíbí, ale líbí se to lidem a to je důležitý přece. :) Hlavně v současný době ty i ty a ty taky si uvědom, jestli tu scénu a jednotlivce opravdu podporuješ na 100%, protože teď je to důležitější než kdy jindy! A aby taky bylo za pár měsíců kam chodit... Držte se! Zároveň chci vyjádřit podporu pro kluby (Cross, Storm, Roxy, Nona, Fabric a x dalších klubů) nebo pro promotéry, producenty, DJs, VJs, zvukaře, od barmanů přes ochranku až po šatnáře a vůbec všechny, co se podílej na tom, abysme se na mejdanech cejtili dobře. Protože na spousty těhle důležitejch lidí se často zapomíná. Namaste! Bigup fi dem souljahz, the movement continues...
Settler (Liquid Spirit Crew, v současné době aktivní na irské D´n´B scéně)
Z mojho oldschool pohladu na dnešnů scénu mi je smutno. Ano, smutno. Je sice pekné, že si ludia užívaju D´n´B každý víkend, piatok, sobota plus každý den niekde v malej krčme či bare. Je pekné, že nám promotéri vozia svetových D´n´B producentov a organizujů velké party. Za mojho mládí jsme toto nemali. Bolo to Techno, čo bolo trendy, a Drumandbass bol len malý chill out stage. :) Za party sa cestovalo do vačších miest, velakrát desiatky či stovky kilometrov a samozrejme ráno pekně domov. Plný zažitkov a nových priatelstiev. Bohužial doba sa zmenila...
Party si robia chlapci pomaly v kazdej hornej-dolnej, konzolu za par stovek si kůpí kto chce, a je to. Stačí mat len dobrého kamaráta a ani nevies ako, za 2 týždne máš prvý booking na festivale. To by ani nebolo také zlé, keby si na tom nestavali "kariéru" a keby sa tak netlačili. OK. Pochopim to u mladých šulinov, pre ktorých je to cool teraz a za pár mesiacov konzolu predaju a radšej sa na tom festivale sundaju do němoty... To je ta lahsia cesta. Ťažšia cesta je kupit si gramofony, investovat do platní a hudobně sa vzdělávat. Tyto DJs maju moj obdiv a maju moj palec hore, lebo aj ja sa medzi nich hrdo hlásím. Bohužial rozdiel medzi tymito dvoma prikladmi je taký velký ako diera do zadku par vačších mien našej česko slovenskej D´n´B scény, do ktorej sa tak bezhlavo všetci pchaju s vidinou byt DJ a hrát na velkých party, alebo minimálně na každej podradnej party na úkor toho, že to zasa bude stát len za to h****...
Keď som sa sťahoval z Bratislavy do Prahy, ako DJ som si myslel, že tam to bude fajn. Prahu poznam a viem, že tamojšia D´n´B scéna je niekde úplne inde ako v Bratislave, kde sa DJi tvária ako celebrity a ani ti len neodepíšu na zprávu... Já som pan a ty nikto, daj mi tvoje love za vstup a pal do riti. Smutné, ale tak nějak to s mojimi skúsenostmi vypadá. Mladý ludia nevidia rozdiel medzi liquid D´n´B a neurom. Nikto im to nepovedal, nevysvetlil a hlavně neukázal, že aj treba na soulfull D´n´B sa dá pekně zabavit. Prečo aj, veď správny promotér je aj DJ. A predsa nebude robiť party, kde nikto nepride, lebo hrá úplné kokotiny, ktoré nikoho nezaujímaju. To by bol blbec on, ale on nieje. On radšej urobí blbcov s tých raverov a oni mu ešťe zaplatia a vychvália party do nebies. To je ale dalšia kapitola sama o sebe.
Promotéri, čo robia party pre seba a kamaratov, lebo inak by nehráli nikde. S týmto trendom som sa stretol hlavně v Prahe. Nechcem nikoho urážat, ale za tie roky, čo som prežil v Prahe, a za tie party, ktoré som tam absolvoval, som si všimol pár mien. T. Terra, Cherw, Ejdm, Halbax a spol. To sú na českej D´n´B scene celebrity. Celebrity asi ako u nás Zuzka Plačková. Blondina, ktorej by radšej mali zašit hubu a napumpovat silikonový mozog. Chlapci hraju a niektorý dokonca aj robia hudbu. Bohužial si museli urobit vlastný label, lebo by im to nikto oficiálně nevydal. Osobně ma sklamal Promenade. Má svoj label, kde vydává nějaké tracky, a hlavně svoju produkciu liquid funku. Žial sa dal dokopy s pražskými celebritami a už na BNC expresse vychádzaju neuro tracky. WTF?!
Keď si pozries line up na hocijaku party v Prahe a okolí, nenajdeš 10 rozdielov, možno v grafike a výške vstupného... Tie isté tracky každý týžden, tie samé prechody a vela vela hlasitosti. To aby nebolo počut tie "brambory". Hudobný vkus absolutně nikde, žiadna idea v setě. Len kravál od začiatku do konca. Super! Nakoniec im zaplatia hotel, drinky, urobia fotky a je to. Je velká škoda, že mladý kvalitný DJs a producenti nemaju šancu ukázat, čo v nich je, pretože tieto "hviezdičky" D´n´B scény im nedaju žiadnu šancu. Náhodou by boli lepši ako on a čo potom...
Už je tomu rok, čo som zmenil prostredie, a zo stovežatej Prahy som sa presťahoval do upršaného Dublinu. Pravdu povediac, nemal som to extra v pláně. ale naskytla sa príležitost a povedal som ano. Všetko nasvedčovalo tomu, že bude fajn. A hlavně, ako DJ som sa těšil na lokálne party, DJs a samozrejme Drumandbass... V Prahe som prežil vela krásných rokov. Predtym som žil v Bratislave, kde som zašiel na party, občas si zahrál. Celý moj život ovlivnil Drumandbass. Neviem, kde by som bol a čo by som robil, keby som asi pred 20 rokmi prvý krát v rádiu nenaladil nezname radio a nezachytil prvé "jungle vajby". V tom momentě bolo jasné, čo so mnou bude. Všetko bolo krásné. Party, ludia, "no problem life", ale hlavně ta hudba. A ta hudba je momentálně dovod, prečo píšem tieto riádky...
Fallen Gemini (Liquid DnB Crew)
Jak vidím současnou D´n´B scénu? Vezmu to nejdřív stručně - baví mě muzika, to byl vždycky hlavní důvod pro to, že dělám to, co dělám. Nebaví mě pak z velký části mentalita. Mentalita producentů, mentalita DJs, mentalita fanoušků. A teď ty detaily... Scéna samotná je podle mě tak nějak v pořádku. Je to komunitní věc, je to zábavní průmysl, což s sebou nese všechny radosti i problémy, se kterejma se dennodenně setkáváme v běžným životě. Je to taky umění, potrava pro duši, byť to tak ne všichni vnímaj. Já osobně se v tom našel. Našel jsem se v tom rytmu, v tempu, ve struktuře. Ve všech možnejch rozdílnejch polohách.
Mám rád přímočarý věci dělaný na mejdany, hitovky, věci, který mi na parketě urvou hlavu. Mám rád okrajový polohy, věci, který jsou pro naprostou většinu lidí divný, neposlouchatelný, nehratelný. Mám rád malý mejdany pro ty nejzapálenější fanoušky a posluchače v temnejch sklepech, mám rád desetitisícový festivaly s kolotočema, světlama a futuristickým stage designem. Je mi jedno, jestli budu hrát pro prázdnej klub, kde vyklidím parket, když mám zrovna chuť hrát divnohudbu, nebo pro stovky / tisíce lidí v obří hale nebo na open airu, kde lidi řvou a zpívaj každou provařenou melodii. Tohle všechno na scénu patří, je to její součást, je to ta muzika ve vší svý kráse a rozmanitosti. To mě baví. A jsem neskutečně vděčnej za to, že jsem a pořád můžu bejt součástí.
Nebaví mě poslouchat neustálej nářek. Nebaví mě přílišný škatulkování a vyhraňování se vůči ostatním. Když jsem byl mladej a blbej, měl jsem nos nahoru a myslel jsem si, že mám patent na pravdu. Že když hraješ nebo posloucháš tohle, budeš mi k smíchu, budu se s tebou hádat o nějakou "pravdu". Dneska vím, že je to úplně jedno, žádná "objektivní pravda" v hudbě neexistuje. Všechno je subjektivní, všechno je relativní. Jako fanouškovi, kterým jsem byl (a dál zůstávám) v první řadě, je mi jedno, co se líbí ostatním. Mně se líbí muzika, tak ji poslouchám. Chci poslouchat novou, skvělou muziku. Chci vidět / slyšet DJs, co uměj míchat. Je mi jedno, co hrajou, zajímá mě, co mi kdo nabídne, čím mi rozšíří obzory.
Když mám pocit, že mě nějakej DJ nebo rovnou nějaká akce bavit nebudou, prostě nejdu. A když jdu, odnáším si něco novýho, někdy jsem nadšenej víc, někdy míň, ale nelituju a nehejtuju. Jako DJovi je mi jedno, co zrovna frčí nebo co ode mě chce slyšet každej jednotlivej člověk na akci. Hraju, co mě baví, hraju podle akcí a slotů. Nikam se neženu, nikam se netlačím. Nepotřebuju hrát "narvanější" set než headliner, co hraje po mně, od toho tam nejsem. Nepotřebuju hrát v 8 večer na 180 BPM "opening set" plnej neura. Nepotřebuju se omlouvat za to, když hraju věci, který jsou populární, ani za to, když hraju věci, který lidem nic neříkaj.
Taky nepotřebuju diskutovat s promotérem o tom, v kolik a po kom mám hrát, nebo na jakým řádku a jakou velikostí fontu mám bejt na plakátu. Jsem rád za každý hraní, už jsem taky oproti pár rokům zpět hodně zvolnil, a tak si každý hraní užívám bez ohledu na to, co hraju, kde hraju, a pro koho (nebo kolik) hraju. Zároveň s tím nesoudím fanoušky, už ne. Každej máme rád něco a je to tak v pořádku. Každej jsme nějak začínali a všichni se chceme bavit - mladý, starý, střední. Nemám potřebu se vyhraňovat nebo měnit žánr jenom proto, že jsem generačně odrostl. Beru to tak, jak to je. Jo, a vadí mi, když maj lidi pocit, že maj na něco automaticky nárok. Všechno vždycky začíná s pokorou. S uvědoměním si vlastní pozice a vlastní volby. S vděčností ostatním... DJs, promotérům, producentům, fanouškům. Za hraní, za podporu, za čas, za šanci. Nikdo z lidí na scéně vám nic nedluží. Radujte se z toho, co dostáváte. Smiřte se s tím, že pokud chcete víc, musíte pro to něco udělat a často se vám to něco nebude líbit. Ale takovej je život, a takový je to všude - na všech scénách, se vší hudbou...
stanjah (Liquid DnB crew)
foto: archiv