ROZHOVOR
Stuart: "Nepodcast beru jako něco, s čím trochu vyčnívám..."
Rodák z jihočeské Blatné, v současné době žijící v Praze, který se už dlouhá léta věnuje drumandbassu a nejen jemu... Působí v pražských crews Drumy i Nedrumy a Shadowbox, pro který pravidelně připravuje rubriku s názvem Nepodcast. Představujeme DJe Stuarta, kterého můžete pravidelně potkávat v pražských klubech, a také prostřednictvím jeho článků na webu Shadowbox. Jaká byla jeho cesta k elektronické hudbě, jaký má názor na podobu elektronické scény u nás a ještě mnohem více se dočtete v tomto rozhovoru!
Na rozjezd tradiční odlehčující otázka. Jak se vede v novém roce?
Momenty, kdy má člověk chuť se spíš zabít, jsou vyvážené velmi častým připomínáním nejbližšího okolí, že jsem skutečně šťastný, takže vesmír zůstává v rovnováze. Děkuji za optání...
Jaká byla tvá cesta k elektronické hudbě? Poslouchal jsi i jiné styly, než ses prokousal do vod elektroniky?
Nejdřív to bylo všechno možný, co jsem doma našel v tom, co poslouchali rodiče. K elektronice jsem se dostal přes německé Scooter někdy v páté šesté třídě. Poslouchal to starší brácha, kromě těch Scooter měl CDčka Fatboy Slima, Faithless, Chemical Brothers nebo třeba Mobyho. To mě hodně ovlivnilo. No a pak i sety z Tripmagu / XMAGu.
Vzpomeneš si třeba na první elektronické album, které tě tehdy dostalo?
Spíš to byly mixovaný CDs z toho zmiňovanýho Tripmagu, ale pokud mám vypíchnout klasický album, tak asi "The Fat of the Land" od Prodigy.
Jak dlouho už se vlastně věnuješ DJingu a jak ses k němu dostal?
Od podzimu 2010, takže už to pár let je. Někdy kolem maturity jsem začal objevovat drumandbass, a když jsem se přestěhoval do Prahy, moje první kroky vedly do Crossu, chodil jsem na Take Control do Abatonu, na DrumiX, na Let It Roll. Navíc jsem jezdil i na wenkowácký Jungle Attacky do Sušice a tam jsem se seznámil se Zealem a celou bandou Hydroponix. Kluci tehdy byli dost aktivní u nás na jihozápadě. I díky tomu se ten zájem stupňoval, koupil jsem si první vinyly a jednou jsem si před akcí zkusil zahrát... Najednou jsem měl doma gramce, už to jelo, a nedalo se to zastavit.
A vzpomeneš si tedy ještě na své úplně první hraní před lidmi? Co bys o něm s odstupem času řekl?
Měl jsem odtrénováno pár hodin, kdy mě kámoš vytáhl na akci do Nepomuku, abych na začátku zahrál nějaký "deepy" a "liquidy", než oni rozjedou rychty. Desky jsem uměl jakžtakž srovnat, nebylo to úplně strašný, a zkušenost to byla výborná! Vzpomínám na to rád...
Věnuješ se převážně drumandbassu, ale často hraješ i nejrůznější "tucky" od 110 do 140 BPM. Jaká byla tvá cesta k těmto stylům?
Po necelých třech letech hraní mě drumandbass přestával bavit, prvotní nadšení vyprchalo a nevycházelo moc releasů, co by mě zaujaly. Legendární set "Skream b2b Disclosure Boiler Room DJ Set at W Hotel London" mi ukázal další směr, kterým se vydat. A tím nemyslím nastřelit se a mlátit se polštářema po hlavě. Současně s tím jsem se seznámil s Drumaxem a Vidrasem, kteří přišli s nabídkou psát pro web Beats.pm a taky mě dost ovlivnil nejčastější "spoluhráč" Honey. Takže kromě drumandbassu si občas střihnu i nějaký ty rovinky, abych to vyvážil. Podruhé se dostáváme k té rovnováze vesmíru. Ta je důležitá...
V současné době působíš ve dvou DJských crews a to v Drumy i Nedrumy a v legendárním Shadowboxu. Jak ses k tomu dostal a jak moc tě to posunulo v DJské kariéře?
Všechno bylo přes Honeyho, dneska už si teda říká Honey T, ať jsem přesný... :) Drumy i Nedrumy byl jeho multižánrový večírek, který putoval po menších pražských klubech a barech. Seznámili jsme se v době, kdy jsem začínal hrát a po pár setkáních mě pozval na první "gig" v legendárním "outůčku" na Karlově náměstí. Společná hraní postupně přibývala a vznikla tedy i stejnojmenná crew, a potom se k nám přidal ještě SBSTRD. V týhle sestavě jsme odehráli spoustu akcí a vypíchnout musím Aeroport 2013 v Karlových Varech! Dost mě to inspirovalo, oba dva byli (a pořád jsou) velcí experimentátoři, já jsem oproti nim dost konzerva, co se týče selekce i mixování. :) Hrál jsem často a pravidelně několikrát za měsíc, dostal se i na větší mejdany, takže posun to byl zásadní! Pestrost si zachováváme i v současné čtyřčlenné sestavě. Pro Shadowbox jsem nejdřív začal psát newsky, články o nových releasech a recenze. Ta spolupráce byla ve vzduchu dlouho, teorie se obrátila v praxi v létě 2015. V tom se kromě Honeyho angažoval i Rudeboy, se kterým jsem se taky znal už z dřívějška. Za pár měsíců přišla i nabídka do bookingu, kterou jsem samozřejmě neodmítl a hodně mě to nakoplo! Takový důkaz, že to, co jsem do tý doby dělal, asi nebylo úplně marný...
Měsíc co měsíc připravuješ právě pro Shadowbox své Nepodcasty... Jaké jsou ohlasy a můžeš našim čtenářům, kteří doposud neměli tu čest, přiblížit, o co se jedná?
Nepodcast je série mixovaných setů a každý díl obsahuje drumandbassové novinky za poslední měsíc, které mě nejvíc zaujaly. Chtěl jsem to psaní článků o novinkách nějak posunout. Do podcastu s komentováním toho, co hraju, se mi nechtělo. Navíc je tu už léta zaběhnutý a skvělý Shadowbox na R1. Zvolil jsem tedy cestu klasického mixu doplněného o článek na webu Shadowbox.cz s tracklistem a základním infem o jednotlivých releasech. Snažím se, aby to nebyly jenom tracky poskládané za sebou, ale aby to během té půlhodiny mělo nějaký vývoj. Vymýšlet to je celkem sranda, protože někdy se mi sejde hromada liquid funku, jindy je to zase čístě jenom o deepu a tvrdších věcech. A nejčastěji je to o tom všechno tohle nakombinovat dohromady, aby to nebylo, jako když pejsek s kočičkou dělali dort. Dost mě to posunulo, co se týče selekce i vnímání struktury jednotlivých tracků. A nutí mě to se pořád udržovat v obraze a sledovat, co vychází nového. Za necelé dva roky se v Nepodcastu objevilo skoro 300 tracků od zahraničních i českých a slovenských producentů, kterým se snažím dávat prostor v každém díle. Jako doplněk jsem udělal playlist na Spotify, do kterého přidávám i tracky, které se do mixu nevešly. Přehrání se pohybují maximálně v jednotkách desítek, není to nijak závratné číslo, ale zaznamenal jsem docela dost pozitivních ohlasů od lidí, kteří Nepodcast poslouchají pravidelně a mají ho jako další zdroj informací o nové hudbě. A to byl přesně ten záměr! Beru to i jako něco, s čím trochu vyčnívám v té spoustě D´n´B DJs u nás, takovou menší konkurenční výhodu. Upřímně, očekávání byla trošku větší, ale to je i o další práci, na kterou buď nemám čas nebo ji prostě nedokážu správně uchopit. Zatím mě to baví, ale nic netrvá věčně, takže těžko říct, jak dlouho mě to bude ještě držet...
Pocházíš z jihočeské Blatné. Jak vypadá elektronická scéna v tomto místě? Můžeš ji našim čtenářům nějak přiblížit?
O scéně se moc mluvit nedá, alespoň ne přímo v Blatné. Pár menších akcí se nám tehdy docela povedlo, ale to publikum je prostě malé na to, aby se to dalo dlouhodobě udržet. Teď k tomu navíc chybí vhodný prostor a zázemí. Světlou výjimkou jsou občasné akce kluků ze Sušice (Westpoint Music) jako třeba znovuzrozená akce Time 2 Bass v industriálním prostoru zámeckého pivovaru v Horažďovicích, ta byla moc fajn. Ale jinak jsem rád aspoň za malou elektronickou stage v rámci Blatenského Festu.
A co tuzemská elektronická scéna jako celek? Jak ji vnímáš, a kam se bude podle tebe dál ubírat?
Je to dobrý... Koná se spousta akcí, festivalů i klubovek se zajímavými koncepty a jmény. Moc se mi líbilo v Písku na Cool V Plotě, kde vystoupil Christian Löffler. Krásné prostředí v historickém centru, sympatický přístup pořadatelů i podpora města - tomu fandím! Když vezmu čistě Prahu, tak už ani nestíhám všechno sledovat a jsou tu široké možnosti, kam se vydat za hezkou písničkou. Většinou to vyřeším tak, že zůstanu doma. :) Ale bohatou kulturní nabídku cením!
Jací jsou tví oblíbení producenti? Klidně vyjmenuj drumandbassové, ale i ty z jiných subžánrů elektroniky...
Těch je fakt hodně. Namátkou třeba SpectraSoul, Alix Perez, Lenzman, Calibre, Logistics, z těch služebně mladších Monty, GLXY, Pola & Bryson, Satl. Z domácích producentů se teď hezky rozjel Vex, baví mě Psyek (nejen hudbou), Ding, Dreamworkers. Všechno se to vyjmenovat nedá, takže nezbývá nic jiného, než poslouchat Nepodcast. Mimo drumandbass například Christian Löffler, Maribou State, Dark Sky, Subject Lost... Ale je toho spousta, pořád objevuju...
A když jsme u těch oblíbených producentů, tak co ty a vlastní muzika?
Kdysi dávno nějaký pokusy proběhly, ale ten pravý okamžik, kdy se do toho pustit pořádně, už jsem promeškal a nepředpokládám, že by se to změnilo...
Když se vrátíme k tvým začátkům s DJingem, co bys ty osobně poradil začínajícím DJs?
Hledat, objevovat, najít si směr, který mě nejvíc baví, a na ten se soustředit. Jít do hloubky, zajímat se o historii toho danýho žánru. Zároveň se nebát experimentovat. Digitalizace přinesla snadnou dostupnost kvalitní hudby, ale taky hromadu balastu, kterým se člověk musí prokousat při cestě za ní. To je součástí toho celýho procesu a bez toho to nejde. Na druhou stranu se zjednodušil i ten samotný začátek, kdy si koupíš konzoli za rozumný peníze, k tomu pár empétrojek a můžeš trénovat. A taky se soustředit na hudbu samotnou. Jasně, prezentace na sociálních sítích je důležitá a bez toho to nejde. Já bych si třeba rád poslechl nějaký nový neznámý DJs, ale když přijdu na jejich facebookovou stránku, tak tam najdu promofotky z rozpadlý tovární haly, info o tom, že dělají nejkrutější mejdany na východ od Průhonic, můžu si koupit merch, ale odkaz na aktuální set nikde.
Čemu se věnuješ ve svém volném čase kromě muziky? Člověk přeci musí mít i nějaký ten relax...
Rád vypadnu někam na kolo nebo na výlet, to všechno s foťákem v batohu, mám toho plnej Instagram. Pak mě taky baví auta a motorsport, to je láska už od dětství. Mám menší web www.downshift.cz a je to převážně o fotkách z českých i zahraničních rally, občas se tam objeví i nějaká další "petrolhead" tématika. A když to půjde aspoň trochu podle plánu, tak letos přibude do garáže další malá ekonomická sebevražda. V podstatě mám potřebu pořád něco vytvářet a málokdy dokážu úplně vypnout, odpočinout si, přečíst si knížku. Což není úplně dobrý, ale snažím se to změnit...
Co plánuješ pro letošní rok? Na co se od tebe můžeme těšit?
Žádnou revoluci. Budu pokračovat s Nepodcastem, rád bych zase napsal aspoň pár článků. A snad se k tomu přidá i nějaký to hraní. Protože DJ bez "gigs" je jak Jaromír Soukup bez jedenácti pořadů Jaromíra Soukupa.
Blížíme se ke konci našeho rozhovoru... Máš nějaký vzkaz na závěr pro naše čtenáře?
Čtěte články, choďte na mejdany a koncerty, poslouchejte mixy a podporujte svoje oblíbené umělce.
Díky za rozhovor a ať se daří!
Dík a čau!
Ptal se stanjah v lednu 2019.
foto: archiv
Sledujte také:
https://www.facebook.com/stuart.dnkru/
https://www.mixcloud.com/stuartt/