ROZHOVOR
Commix: "V drumandbassu zastiĹuje mainstreamovĂ˝ odpad underground..."
NejdĹ™Ăv tĹ™i, potom dva a nakonec jeden. George Levings zbyl z pĹŻvodnĂ trojice Commix jako jedinĂ˝. Pár let to však vypadalo, Ĺľe projekt, jenĹľ vĂ˝raznÄ› formoval podobu sofistikovanĂ©ho drumandbassu, nadobro skonÄŤil. NaštÄ›stĂ ne. Levings ohlásil návrat a kopec novĂ©ho hudebnĂho materiálu. Bylo jasnĂ©, Ĺľe letošnĂ roÄŤnĂk festivalu Shotgun se bez nÄ›j neobejde. IdeálnĂ ÄŤas zeptat se na jeho návrat, zálibu v technu a jeho pohled na souÄŤasnĂ˝ stav scĂ©ny. Commix se na festivalu Shotgun pĹ™edstavĂ v tĹ™ĂhodinovĂ©m setu v pátek 9. zářĂ.
Proč ses rozhodl vrátit se k drumandbassu?
Nikdy jsem ho nechtěl úplně přestat dělat, jen bylo nutné si od něj odpočinout.
Co se nejvĂce zmÄ›nilo od chvĂle, kdy jsi v Commix sám?
PĹ™edevšĂm jsem zĹŻstal sám ve studiu. PoslednĂ ÄŤtyĹ™i roky jsem takĂ© dÄ›lal jinou hudbu, takĹľe se zmÄ›nil mĹŻj kompletnĂ pĹ™Ăstup k tvorbÄ›.
Preferuješ spĂše harmonickĂ© melodie, nebo minimalistickĂ˝ model ve stylu skladby "Ghost Loops"?
Nedávám pĹ™ednost žádnĂ©mu konkrĂ©tnĂmu zvuku. Mám rád kvalitnĂ, dobĹ™e zprodukovanou hudbu od srdce.
VĂdáváš se stále s Guyem, exparťákem z Commix? Co Ĺ™Ăkáš na jeho techno produkci jako Shifted?
My dva vĹľdy zĹŻstaneme nejlepšĂmi kamarády. Nerozešli jsme se ve zlĂ©m, jen jsme se chtÄ›li hudebnÄ› vydat jinudy. Jsem velmi pyšnĂ˝ na jeho ĂşspÄ›chy jako Shifted.
NÄ›kde jsi ale Ĺ™Ăkal, Ĺľe projekt Commix skonÄŤil, protoĹľe ustal zájem o zvuk, kterĂ˝ jste tvoĹ™ili. Hrálo to taky roli?
S deskou "Call To Mind" jsme dosáhli maxima, vĂc uĹľ jsme s našĂm zvukem dÄ›lat nemohli. Nikdy jsme se nechtÄ›li opakovat a drumandbass se tehdy navĂc vydal cestou, která se ani jednomu z nás nelĂbila. KvĹŻli novĂ© inspiraci jsme se proto vrhli na jinĂ© formy elektronickĂ© hudby a postupnÄ› jsme zaÄŤali tvoĹ™it i jinĂ© styly elektroniky.
ZmÄ›nil se tedy drumandbass k lepšĂmu? ProĹľĂvajĂ teÄŹ jeho sofistikovanÄ›jšà smÄ›ry renesanci?
Na deepovĂ© a experimentálnĂ scĂ©nÄ› se dÄ›jĂ skvÄ›lĂ© vÄ›ci. Je ale těžkĂ© najĂt underground zastĂnÄ›nĂ˝ mainstreamovĂ˝m odpadem.
VidĂš kolem sebe progresivnĂ producenty?
V drumandbassu jsou stále lidĂ©, kteřà ho posouvajĂ dále, zkoušà neotĹ™elĂ© vÄ›ci a otevĂrajĂ mu novĂ© smÄ›ry. DĹŻraz na taneÄŤnĂ parket ho bohuĹľel pĹ™ivedl aĹľ na samou hranici sebezniÄŤenĂ. Ale je skvÄ›lĂ© opÄ›t vidÄ›t producenty, kteřà tvořà opravdovou hudbu.
Uživà se ale lidé, kteřà si dělajà svoje a nepodvolujà se žádným trendům?
UmÄ›lci by vĹľdy mÄ›li takto tvoĹ™it. TěšĂm se, Ĺľe komerÄŤnĂ scĂ©na si jich zase zaÄŤne všĂmat a bude zase podporovat experimentovánĂ.
Letos ti po delšà době vyšlo EP... Co plánuješ dál?
DalšĂ dvÄ› EP v rámci projektu Generation pro Metalheadz. DÄ›lám takĂ© na desce, která snad vyjde v polovinÄ› přÚtĂho roku. Bude to velmi experimentálnĂ poÄŤin soustĹ™edÄ›nĂ˝ hlavnÄ› na hudebnĂ stránku jako protipĂłl releasĹŻ zaměřenĂ˝ch jen na parket. VĹŻbec poprvĂ© spolupracuji s hráči na smyÄŤcovĂ© nástroje, perkusionisty a dalšĂmi hudebnĂky. Je to velmi vzrušujĂcĂ.
Máš s Metalheadz exkluzivnà smlouvu, nebo můžeš vydávat i jinde?
Ne, žádný exkluzivnà kontrakt. Domluvili jsme se tak hned zkraje našà spolupráce. Občas prostě dělám věci, které lépe pasujà na jiné labely. Značka Metalheadz je ale domovem pro většinu mojà tvorby.
Album "Call To Mind" je bezesporu žánrovou klasikou. VĹľdy mÄ› ale zajĂmal pĹ™ĂbÄ›h jeho obalu. Co na nÄ›m vlastnÄ› je?
Chodili jsme do školy se dvÄ›ma bratry, obÄ›ma neuvěřitelnÄ› talentovanĂ˝mi kreslĂĹ™i. Doma v Cambridgi jsme je navštÄ›vovali a jejich tvorba nám brala dech. VĹŻbec poprvĂ© jsem mÄ›l moĹľnost vidÄ›t fotorealistickĂ© kresby. Deset let na to jsme jednoho z nich požádali, aby namaloval obal našà desky. ProstÄ› jsme mu dali stěžejnĂ skladby a Ĺ™ekli mu, aĹĄ je nÄ›jak reflektuje. VĂ˝sledkem je ten medvÄ›d.
Mimochodem, jakou skladbu Commix máš nejraději?
Asi "Underwater Scene", nebo "Painted Smile".
Na festivalu Shotgun dostaneš možnost hrát tři hodiny. Stává se ti něco podobného často? Bude se tvá selekce lišit od obvyklých vystoupen�
DlouhĂ© sety naprosto zboĹľĹuju. Ĺ anci hrát takhle dlouho dostávám velmi zĹ™Ădka, protoĹľe z nÄ›jakĂ©ho směšnĂ©ho dĹŻvodu trvajĂ sety na drumandbassovĂ˝ch akcĂch pouhou hodinu. Rád pĹ™i hranĂ objevuju hudbu, proplouvám rĹŻznĂ˝mi styly a stavĂm atmosfĂ©ru.
Připravuješ si sety dopředu, nebo při hranà improvizuješ?
Nikdy sety neplánuju. Znám svĂ© skladby velmi dobĹ™e a vĂm, kam je umĂstit, abych s nimi dosáhl nejlepšĂho efektu. UĹľĂvám si mixovánĂ staršĂch vÄ›cĂ s novĂ˝mi a snaĹľĂm se dobĹ™e pĹ™eÄŤĂst publikum. To jedinĂ© ovlivĹuje moji selekci.
Rovné beaty děláš jako Endian... Plánuješ novinky i zde?
PrávÄ› dÄ›lám na rĹŻznĂ˝ch techno projektech, aĹĄ uĹľ jako Endian nebo pod dalšĂmi jmĂ©ny. ObjevovánĂm techna, dalšĂch elektronickĂ˝ch stylĹŻ a jejich produkcĂ teÄŹ vlastnÄ› trávĂm vÄ›tšinu ÄŤasu. SnaĹľĂm se nÄ›jak spojit drumandbassovĂ© dÄ›dictvĂ a novÄ›jšà produkci ovlivnÄ›nou technem.
Ptal se nitrous v srpnu 2016.
foto: archiv
BritskĂ˝ DJ a producent George Levings alias Commix se opÄ›t pĹ™edstavĂ v ÄŚeskĂ© republice a to 9. zářà v tĹ™ĂhodinovĂ©m setu na akci Shotgun Festival 2016.