ROZHOVOR
Chief!Mama: "Je to jen elektronika a standardní postupy, žádné speciality."
Přesně na Štědrý den vydal moravský projekt Chief!Mama debutové album "Lozen", v sobotu se s ním na vlastní uši seznámí všichni ti, kteří do klubu Roxy na další pokračování párty Flow! dorazí. Oba rezidenti této noci neodolali a při této příležitosti si samotného "chiefa" Elektrabela řádně proklepli. "Gábina je oheň a já země..." ukončil on toto zajímavé interview, ale ještě před tím se přiznal, že do klubů jako návštěvník skoro nechodí a také aktuální muzika se mu do uší příliš často nedostane. Jinak zavzpomínal třeba na Jeffa Millse, zmínil, co mu nahání hrůzu, že víc než selfpromo upřednostňuje práci ve studiu a také poodhalil, co poslouchal v roce 1994. Hezké čtení!
Nedávno jste vydali album Lozen. Jak dlouho jste album připravovali a jak jste se vůbec společně potkali a dali dohromady?
Album vyšlo na Štědrý den, tedy 24. 12. 2013, u Naked Records. Gábinu jsem kontaktoval po tom, co jsem slyšel záznam DJ setu, do kterého zpívala. Její hlas mě velice zaujal a napadlo mě tuhle "barvu" propojit s mou hudbou. No a to už bude tak 7 let. Už první pokusy zněly skvěle a po prvním společném vystoupení jsme měli i pozitivní ohlasy od posluchačů. Padlo tedy rozhodnutí, že to dotáhneme na album. Trvalo to 4 roky.
Byla pro tebe práce na albu Lozen náročná?
Jen snad časově. Jinak to byla tvorba jako vždy. Někdy to jde samo, jindy se u toho zaseknu a nedaří se. Práce s vokálem byla pro mě taky nová zkušenost a musel jsem si k tomu nastudovat pár pouček a návodů. Ale snad to vše dopadlo dobře.
Použili jste při práci ve studiu nějaké speciality? Co třeba klasické akustické nástroje? Nebo jen čistá elektronika?
Je to jen elektronika, standardní postupy, žádné speciality.
Používáš převážně plugins nebo jsi fanda do strojů a klasických hardwerových krabic? Můžeš nám popsat tvůj základní setup pro práci na albu Lozen?
Jsem fanda především praktických řešení. A také o náklady jde až v první řadě. HW je fajn, hezky se s tím pracuje, ale v dnešní době ten rozdíl mezi HW a SW je už minimální. Jak zvukově, tak i ovládáním, díky MIDI kontrolerům, které lze snadno přizpůsobit ovládání konkrétního pluginu.
Zvuky vytvářím čistě digitálně, žádný HW synťák nemám. Teď už vlastně ano, ale pořízen byl až po dokončení alba. Jinak HW používám pro mix a efektování. Jedna z mých nejlepších investic do zvukařského vybavení byl nákup mixu Yamaha n12. Velice praktický, variabilní a se skvělým zvukem. Je to zároveň zvuková karta, takže stopy z DAW jdou přímo na kanály mixu, kde je dál upravuji, efektuji a rovnou nahrávám zpět do počítače.
Co ti říká party Flow a kdy si ji prvně zaregistroval? Například party s Guy Gerberem mohla být tvůj šálek kávy...
Je mi líto, o Flow vím jen to, že je to party v Roxy. Ale takhle to mám s veškerým "kulturním" děním - nesleduji to. Není na to čas. Většinu volného času se snažím věnovat tvorbě.
Ty jako producent techna, které je velmi jemné a inteligentní ses na začátku své tvorby inspiroval jakým soundem a od kterých lidi? Asi tam byl hodně Detroit. Ale prosím, přibliž nám to více.
Tak ten Detroit přišel až později. Na začátku, což byl tak rok 1994, to byla hlavně holandská, německá a UK produkce. Hardcore, gabba, rave, acid... Až kolem roku 1996 to byl AXIS, Robert Hood, The Advent...
Jaké to bylo, když tě oslovila legenda typu Jeffa Millse? Člověk, který ovlivnil snad každého včetně Richie Hawtina. Spolupracujete nějakým způsobem spolu dál?
Samozřejmě je to obrovská pocta, když se tvá muzika líbí někomu takovému a dokonce natolik, že je ochoten investovat nemálo financí do jejího vydáni. Spolupráce to byla ale jen jednorázová, na jednom projektu. Nakonec z toho bylo víc desek, ale jen v rámci toho jednoho projektu, což bylo Mission 6277.
Vystupuješ často v cizině? Jaké je pro tebe cestovat sám a popřípadě s tvou zpěvačkou Gábinou? Spousta DJs a umělců to nesnáší a bere sebou své další přátele. Co ty?
V zahraničí už téměř nevystupuji. Za necelý měsíc budu hrát v Bělehradu a to bude skoro po 3 letech hraní v cizině. Cestování mi nevadí. Ve dvojici je to určitě příjemnější, ale i jen sám si to dokážu užít. Jediný problém mám s létáním. Z přistávání mě nesnesitelně bolí uši a pak i několik hodin skoro neslyším. Hrůzu mi taky nahání představa, že by mi ztratili kufr s "krabičkama" na vystoupení.
Nyní ve velkém nastupuje vlna techna, během půl roku bude top producentská špička skládat v nějakých formách techno. Jsi zvědavý na lidi, který se proslavili produkcí house, tech house, bassline a dubstep co vyplodí v technu?
O tom nic nevím, nesleduji to. Stejně jako s akcemi - nemám čas. V tomhle jsem spíš konzument. Občas si stáhnu nějaký set nebo podcast a to pak poslouchám cestou do a z práce. Víc tomu, bohužel, věnovat nedokážu.
Co říkáš na jména jako Midland, Boddika, Joy Orbison, Paul Woolford, Jimmy Edgar? Pro mně osobně to je budoucnost techna a jejich zvuk je super...
Mám to stejně.
Co Berlínské prostory jako Berghain-Panorama Bar? Teď jsem viděl, že tam vystupuje Loktibrada ze Slovenska. Co ty a Berlín? Zkoušel jsi nabídnout svůj liveact Marcelu Dettmannovi, který se stará o Berghain?
V Berlíně jsem hrál v obou Tresorech, původním i současném. Ale to už je taky spoustu let. Vím že je to chyba, ale nikomu se nenabízím. Na to bych potřeboval agenta, který by se mi o tyhle záležitosti staral. Já na to nemám povahu a vlastně zase ani ten čas. Managerská práce je stejně tak náročná jako ta producentská. A já se raději věnuji tvorbě hudby, obojí nezvládám.
Co především můžeme od vašeho projektu naživo v Roxy čekat? I když je to určitě těžké, zkus, prosím, slovy popsat atmosféru a energii Chief!Mama.
Odehrajeme téměř celé album Lozen a pár novinek. A atmosféra...? Gábina je oheň a já země, doplňujeme se. ;)
Díky moc za rozhovor!
Rádo se stalo. Já děkuji za pozvání vystoupit na tvé akci, moc si toho vážím a těším se na viděnou v Roxy.
V lednu se ptali Roman Rai a Fatty M.