Komiksová rubrika: Plop!

Neil Gaiman, pán snu. Will Eisner odešel, Lucky Luke bude česky, třetí Wolverine na pultech obchodů, Hellblazer míří do českých kin, filmové podoby se dočkají i Watchmen a Lara končí? Recenze Garfield # 16, 17. PLOOOP!!!

Gaiman: Pán snu

Nasliňte prst a pečlivě ho zabodněte do přehledu nejlepších britských post-moderních spisovatelů současnosti. Neil Gaiman tam bude. Proč? Protože Neil Gaiman je jedním z nejlepších britských post-moderních spisovatelů současnosti, přestože žije v USA v novogotickém domě, který jakoby vypadl z příběhů Adamsovy rodiny.

gaimanGaiman má na kontě opravdu povedené romány: podle vlastního televizního seriálu pro BBC Nikdykde, Hvězdný prach, Američtí bohové, Koralina, Kouř a zrcadla (vydal Polaris) a Dobrá znamení s Terrym Pratchettem (vydal Talpress). V lednu měl na festivalu nezávislého filmu v Sundance premiéru film podle jeho scénáře MirrorMask (režie s spoluautorství na scénáři Dave McKean) a chystají se další filmové projekty Koralina, Books of Magic a Beowulf. Dlouho ohlašovaná a očekávaná Death: High Cost of Living ne.

Death, sestra Sandmanova. Sandman, jedna z nejpopulárnějších postav komiksových příběhů určených pro náročné čtenáře. Čímž se dostáváme k tomu, proč o Gaimanovi píšu v komiksové rubrice. Sandman je hodně dobrý fantasy komiks, ve kterém nejde ani tak o meče a magii jako o magii snů. Sandman je totiž Pánem snu. To se hodí Gaimanovi, který v příbězích dnes už ukončené série ventiloval svoje literární ambice. Však se mu to taky pořádně vymstilo, za Sandmana dostal 9 prestižních Eisner Award a v roce 1991 se Sandman # 19 stal prvním komiksem, který byl oceněn World Fantasy Award jako nejlepší povídka.

Vydavatelství CREW u nás vydalo už dvě knihy Sandmanových sebraných příběhů –Preludia a Nokturna a Domeček pro panenky. Právě teď vychází i kniha třetí, tentokrát povídková, Krajina snů.

Co dál

Smutnou zprávou je, že zemřel Will Eisner. Jedna z nejslavnějších osobností komiksové scény odešla 3. ledna po neúspěšné operaci srdce. Will Eisner celý život obhajoval komiks jako plnohodnotnou uměleckou formu, na jeho počest se od roku 1988 každoročně těm nejlepším komiksům  uděluje prestižní Eisner Award.

Před měsícem jsem psal o rozsáhlém edičním plánu na tento rok, který má vydavatelství CREW. A už se to rozjíždí! Před pár dny se na pultech obchodů konečně objevil třetí Sandman – Krajina snů. Server Komiks.cz dále prozradil, kdy by měly vyjít očekávané Comicsové legendy. Takže CL 10 – Wolverine 3 už jsou venku, CL 11 – Spider-Man 4 opustí tiskárnu asi o dva měsíce později.

lukeSledovat Komiks.cz je vůbec užitečné. Tamtéž se objevila zpráva o tom, že závěrečná část trilogie Sláine: Rohatý bůh nakonec vyjde na jaře tohoto roku. Nebo že čtvrtá pokračování všech titulů vydavatelství Nový komiks (Dylan Dog, Nathan Never, Tex, Mister No) nabraly jisté zpoždění, které ale bylo mírné. Možná už je máte doma na poličce…

Egmont připravuje k vydání čtyři alba s komickým pistolníkem Luckym Lukem!

DC Comics vydají čtyřdílnou mini sérii Shaun of the Death na motivy stejnojmenné britské hororové komedie z roku 2004 (u nás uvedena jako Soumrak mrtvých). Komiks bude obsahovat stejný příběh jako film, navíc však doplněný o některé scény, které ve filmu k vidění nebyly. Kreslí Zach Howard.

tombraiderLara Croft to má spočítané? Top Cow  oznámili, že série Tomb Raider skončí s vydáním 50. sešitu, který napsal Dan Slott (She-Hulk) a nakreslil Francis Manapul. V roce 2005 by se ovšem měli čtenáři s Larou setkat v několika speciálech a není vyloučená ani pozdější resuscitace populární děvčiny s proklatě dlouhým copem. Hm…?

Hellblazer už zavítal do některých zahraničních kin a 7. dubna konečně dorazí i k nám. Keanu Reeves ve filmu Constantine hraje chlapíka, který má schopnost rozpoznat anděly i démony skryté pod lidskou vizáží. Ne, že by z toho měl nějakou radost. Bojuje sice proti pekelným silám, ale mnohem raději by věnoval veškerý svůj čas mile vypadající flašce chlastu. Jednoho dne ho ale kontaktuje skeptická detektivka Angela (Rachel Weiszová) s prosbou o pomoc při vyšetřování vraždy její sestry – dvojčete. Režíruje debutující Francis Lawrence.

Další slavný komiks se dočká své filmové podoby. Na plátno, které znamená svět, by ještě do konce tohoto roku  měla být převedeno rozsáhlá, téměř filozofická „láskyplná dekonstrukce superhrdinského žánru“  Watchmen. Scénář napsal David Hayter (X-men, X-men 2, Král Škorpión) podle předlohy Alana Moora. Režíruje Paul Greengrass (Bournův mýtus).

Co vylezlo

Comicsové legendy # 10: Wolverine # 3
Crew # 12
Garfield # 17: Garfield povoluje opasek
Sandman # 3: Krajina snů

Mini recenze

grfieldGarfield # 16, 17

Nihilismem prosáklý kocour, jehož děd byl tak líný, že na jídlo házel svou zubní protézu, aby nemusel vatávat z postele, je nezničitelný. Nesvedl by s ním nic Predátor, ani Schwarzenegger. A Garfield to ví moc dobře. Poslední dvě alba jeho sebraných spisů opět zachycují Garfielda, kterak zlobí svého pána Jona a psího kolegu Odieho. Odie opět nečekaně padá ze stolu a pokud se Garfield rozhodne být na přitroublého psíka milý, znamená to, že jej shazuje jen o něco šetrněji. Dojde i na speciální vánoční vtipy a novoroční předsevzetí, konečně jedná se o stripy, které Jim Davis vydával nepřetržitě každý den. Ještě lepší ale možná jsou "nenávidím pondělí" mini příběhy, které nám všem  poskytují alibi, když na začátku po garfieldovsku schválně zaspáváme a brzy ráno sprostě mluvíme. Garfield je Supermanem 21. století. Reprezentuje téměř všechny (špatné) hodnoty, pro které stojí zato žít. A je skvělé, že každý z nás má tu jistotu: Horší než já je minimálně ještě někdo.

Garfield # 16: Gafield škvaří sádlo
Garfield # 17: Garfield povoluje opasek
CREW 2004, 2005, 99,- a 99,- Kč