Roots Manuva - Awfully Deep

Roots Manuva rozhodně není typ umělce, kterého byste mohli přehlédnout. Nenapodobitelný hlas, nekompromisně provokativní texty a démonicky temné pojetí zvuku, to vše v kombinaci se skvělou produkcí z něj dělá zásadní a beze sporu nepostradatelnou součást britské hip hopové scény. Na svém kontě má již čtyři alba a právě tím nejnovějším se zabývá recenze od FlyBoyEdy.

rootsmanuaRoots Manuva - tak trochu jiný MC.

Rodney Smith aka Roots Manuva rozhodně není typ umělce, kterého byste mohli přehlédnout. Nenapodobitelný hlas, nekompromisně provokativní texty a démonicky temné pojetí zvuku, to vše v kombinaci se skvělou produkcí z něj dělá naprosto zásadní a beze sporu nepostradatelnou součást britské hip hopové scény. Na kontě má již čtyři alba (Brand New Second Hand, Run Come Save Me, Dub Come Save Me a Awfully Deep) a právě to poslední nazvané Awfully Deep má výrazné ambice stát se prozatímním vrcholem jeho tvorby. Kritici se rozplývají, fanoušci si libují, a tak není vůbec vyloučeno, že právě s albem Awfully Deep si Roots Manuva zopakuje svůj útok na prestižní Mercury Music Prize.

V době, kdy si americká hip hopová scéna bez ultra kvalitních producentů ani neškrtne (Neptunes a Timbaland by mohli vyprávět!), přichází Manuva s albem, o jehož produkci se postaral zcela sám. Připočteme-li fakt, že na albu Awfully Deep se objevil pouze jeden jediný host (Lotek), jedná se zřejmě výtvor velmi osobního charakteru. Čím je tohle album vlastně tak jedinečné? Tak v neposlední řadě svojí stylovou rozmanitostí. Nalezneme na něm jednak podivný electro hip hop, dancehall, ragga, ale také dub a funk. Dalším výrazným pozitivem je opravdu luxusní, hodně čistý a sympaticky originální zvuk. Jednotlivé odstíny všech možný stylů se v sobě elegantně mísí bez sebemenšího náznaku  křečovitosti a vy se nestačíte divit, kolik různorodých tváří může styl jako hip hop mít. Každá skladba má svůj vlastní zvuk, specifický náboj a atmosféru. Ač se to na první poslech nemusí zdát, každá z čtrnácti skladeb je potencionální bombou! Hitové ambice však nejsou lacině vystavený na první poslech, ale spíše vyžadují jistou dávku trpělivosti. Ta se ale mnohonásobně vyplatí. Roots Manuva nejenom rapuje, ale také zpívá. Těžko říct, co mu jde lépe, kombinace obojího však působí více než vyrovnaně.

Awfully Deep, názvem alba jako by autor chtěl vyjádřit, jak hlubokou se hudba může stát, souzní li se slovy. A právě tady se dostáváme k dalšímu důležitému faktoru ovlivňujícímu kvalitu jakéhokoliv hip hopového alba. Tím faktorem jsou samozřejmě texty, jenž se v případě Roots Manuvy nacházejí v několika různých polohách. Můžeme jen hádat, nakolik byl obsah textů ovlivněn faktem, že se Manuva stal otcem. rootsVedle politicko-sociálních témat se totiž podstatná část textů nachází ve velmi osobní rovině. Manuva klade otázky nejenom sobě, ale i svému okolí. Jak žít v harmonii a míru sám se sebou i s okolím, jak odolat nástrahám a pokušením tohoto světa a být dobrým člověkem??? Na všechny tyto otázky se ve svých textech snaží nalézt odpověd a činí tak s elegancí a snad i upřímností sobě vlastní. Ještě jednou věcí se Manuva liší od svých potencionálních konkurentů! Na rozdíl od mnoha přehnaně vulgárních MCs totiž ví, kdy je vhodné použít sprostá slůvka a kdy naopak pouze naznačit. To je alespoň pro mě osobně velká předností jeho textů! Snad nejvíce mě oslovily skladby jako úvodní silným ragga nábojem disponující Mind 2 Motion, electrem chutnající a mírně psycho-melancholická Colosal Insight, grime zvukem ovlivněná Awfully Deep či poklidná a přemýšlivě moralizující The Falling.

manuvaStylová rozmanitost, kvalitní zvuk, cit pro melodii a především silný lyrický náboj, to jsou přednosti, díky kterým je tohle ambiciózní a dle mého názoru i nesmírně kvalitní album na nejlepší cestě stát se hip hopovou klasikou. Pokud si tedy náhodou Dizzee Rascal, Wiley, The Streets a Shystie (tedy zástupci nastupující britské urban generace) mysleli, že s Roots Manuvou coby konkurencí do budoucna nemusejí počítat, tak se zatraceně spletli!

FlyBoyEda

Hodnocení: 90 %

Roots Manuva - Awfully Deep