Komiksová recenze: Transmetropolitan 8: Žalozpěv

V blíže nespecifikované budoucnosti se přiostřuje konflikt mezi zkorumpovaným prezidentem Callahanem a investigativním novinářem Spiderem Jerusalemem, v jehož těle skotačí degenerativní nemoc podobná Alzheimerově chorobě. Otázka zní: stihne mediální renegát zpracovat podklady na finální dostaveníčko, než se rozsype?

Zuřivý reportér Spider Jerusalem prochází v komiksové sérii Transmetropolitan vyhrocenými proměnami společenského postavení. Zatímco se v prvním souborném svazku desetidílné cyberpunkové řady ukrýval jako dobrovolný vyděděnec v divočině, kde svoji tělesnou schránku spokojeně vystavoval psychotropním substancím, v osmé části zaujímá pozici odpadlíka, který byl vyštípáním z oficiálních informačních kanálů donucen přejít na partyzánskou zpravodajskou válku. Prošel si stadii milovaného zástupce lidu chránícího spravedlnost, zkomercionalizovanou karikaturou i přehlíženým pisálkem, jehož články měly v očích čtenářů váhu profesionální anorektičky.

transmetropolitan

Přestože se tedy z čistě dějového hlediska může zdát, že ústřední konflikt s psychicky labilním pohlavárem Callahanem setrvává snad až příliš ospale na jednom místě (a šlo by o veskrze validní připomínku, jelikož se hlavní linie šourá napříč svazky jen s kosmetickými změnami), charakter nevybíravého komentátora se stále utváří a přetváří.

Osmý Transmetropolitan s podtitulem Žalozpěv řádí na tvůrci sloupku Nenávidím to tu dalšími významnými kroky. Scenárista Warren Ellis s kreslířem Darickem Robertsonem a hostujícím Rodney Ramosem totiž Jerusalema konfrontují s diagnózou nemoci, kvůli níž se mu v minulých dílech pouštěla krev z nosu a trpěl náhlými halucinacemi. Oficiálnímu oznámení se do značné míry přizpůsobuje i pojetí nejnovějšího souboru, který obsahuje sešity 43 až 48 pravidelné měsíční řady. Z ulic se ztratili policisté, lidé jsou terorizováni odstřelovačem s kamufláží a nad dystopickým Městem se doslova stahují mračna předznamenávající obávanou superbouři.

transmetropolitan

Černohumorné eskapády plešatého narkomana tentokrát ustupují i s jeho vytříbeným hláškováním před pochmurnými obrazy utrpení, destrukce a kruté pravdy. Žalozpěv je úsporný v bublinách. Autoři sledují klimatickou zkázu maximálně výřečným mlčením a pesimistické čekání na stanovení choroby přiživují depresivně upřímnou sebereflexí nečekaně pokorného Spidera.

transmetropolitan

Za dramatickým průběhem je přitom patrné napětí mezi zásadovým občanským postojem nihilistického psavce a jeho novou, pragmatickou nutností věci rychle dotáhnout do konce. Fešák Callahan zdůrazňuje své psychopatické stránky, obyvatelé Města jsou manipulováni veřejným obrazem a Spider s ohavnými asistentkami bojují za zdiskreditování pomstychtivého prezidenta. Rozvážné budování motivací, soucitu a antipatií bude již brzy finálně zužitkováno, přičemž očekávání zůstávají díky puntičkářskému přístupu autorů ohromná.

Transmetropolitan 8: Žalozpěv

Scénář: Warren Ellis

Kresba: Darick Robertson, Rodney Ramos