Komiksová recenze: Lobo: Kostěj nesmrtelný

Přibližně ve stejné době, kdy se u nás budovala sláva nájemného zabijáka Loba, začala se po republice rozšiřovat populární skladba Žlutého psa. Není to náhoda, jelikož kuloáry připouští, že původní text měl znít následovně: „Modrá je Milka, ta naše kráva, modrá je prej v Americe tráva, modrá je údajně i rozplizlá kližka, senzačně modrá je nová Lobova knížka.“

K lovci odměn s řetězem na pravačce se váže silná nostalgie. Chechtal se z obálky vůbec prvního čísla magazínu Crew, díky němuž se v roce 1997 rozjelo vydávání komiksů v České republice. Nezanevřelo se na něj ani o šest let později, když se komiksový časopis restartoval. Objevila se řada povídek i samostatné sešity či alba. Příběhy brutálního mimozemšťana, který trousil hlášky jako „krční páteř rupne, když se na ní dupne“, zkrátka zbavily spoustu lidí komiksového panictví. A na to se nezapomíná.

Nového Kostěje nesmrtelného je možné považovat za ohlédnutí za pionýrskými časy, kdy se u nás deváté umění pro dospělé čtenáře hledalo a procházelo porodními bolestmi. Album totiž obsahuje čtyři dříve vydané krvavé fláky, z nichž je většina dnes již těžko dostupná. Zájemci tedy už nemusí postrádat Lobovu příhodu s adeptkami na královnu krásy, výpravu do centra filmového průmyslu, kde se o Lobovi natáčí celovečerák bez jeho vědomí, nebo likvidaci několika gaunerů, kteří ještě stihnou projet většinu povídaček, které se o posledním Czarnianovi tradují.

Pokud ještě nevíte, kolik prstů Lobo ukousl porodní bábě, jak dopadlo střetnutí se Santa Clausem nebo jaká muzika nesmrtelnému zabijákovi duní neustále v kebuli, máte ideální příležitost si základní informace doplnit. Nutno říct, že maniakální chování ksichtícího se prcka i výrazy dospělého svalovce, jenž se do každé akce pouští s odzbrojujícím nadšením, i po letech baví. Bizarním dobrodružstvím ostatně nejvíce sekne právě scenáristické vedení Alana Granta a pestrobarevně veselá kresba Vala Semeikse.

Jak se dle názvu samotného titulu dá usoudit, Kostěj nesmrtelný v sobě zahrnuje i první Modrou Crew z roku 1997. Zběsilé hledání chlapíka, jenž před Lobem utekl do záhrobí, patří mezi standardní zábavu Lobova stylu. Lidožraví šneci, vystřelené mozky, divoká zmrtvýchvstání a vložené stripy s agresivním duchem Casbem a do masa udělaným šnekem jsou klasikou modrého šílence.

Spolu s Itálií jsme patřili k fanouškovským výjimkám, u nichž měl Lobo dlouhodobě výraznější úspěch. Agresivně vulgární běsnění u nás bylo při otevírání komiksových vrátek mezi prvními, a tak si masakrátor našel celkem snadno cestu k čtenářským srdcím. Bude zajímavé sledovat, jestli si ho v široké nabídce vybere i další generace za svého maskota. Lobo by jim zajisté vzkázal: „Usmějte se, vy bando smradlavejch hajzlíků, vyletí háček!“

Lobo: Kostěj nesmrtelný

Scénář: Alan Grant

Kresba: Val Semeiks, Jim Balent, Christian Alamy, Carl Crichlow