Filmová recenze: Nebe

Lola už neběží o život, protože na třetí pokus svého Maniho zachránila. A kdyby jen to. Johny Depp už není kokainovým králem Spojených států amerických, i když kdo ví. Zato Cate Blanchett to má za pár. Naštvaná blondýna nese bombu... A dá ji tomu nesprávnému. Tak takhle by se také mohl jmenovat nový Tykwerův snímek Nebe.

Hláška filmu: "Jak vysoko můžu vzlétnout???"

Vyhoďte mě do smetí

Philippa [Cate Blanchett] má právo být naštvaná. Její manžel se předávkoval, děti, které ve škole učila angličtinu, umírají jako HIV pozitivní narkomani. Ta poslední holčička visela ve školním skleníku tři dny. Až pak našli klíč a dopis na rozloučenou. "Vyhoďte mě do smetí. Její rodiče si to museli přečíst," vzlyká Philipa u policejního výslechu. Jak se dostala na policii? A kde si myslíte, že budete, když se na vlastní pěst pokusíte odstranit jediného muže stojícího za všemi problémy? Jenže Philippa přestřelila. Připravená čelit obvinění se dozvídá, že zabila ne jednoho, ale čtyři lidi. Uklízečka, otec a jeho dvě malé dcerky. Tomu, koho měla zabít, nastražená nálož nezkřivila ani vlásek. A to je na zhroucení.

Naštěstí je poblíž Filippo [Giovanni Ribisi], mladý a nevinný policejní úředníček, který se do Philippy na první pohled zamiluje. Nemáme mu co vyčítat, protože Philippa má daleko k chladně vraždící teroristce a konec konců do Philippy s tváří Cate Blanchet bych se i já rád zamiloval. Filippo z lásky připraví dokonalý plán úniku a Philippa jej z pouhé touhy dokončit započaté ráda přijme. Pomsta je vykonána, ale oba ještě čeká opravdu dlouhá cesta, než najdou vykoupení. Díky společné lásce. A jednomu vrtulníku.

Jak to ten Tykwer sakra myslel?

Německý objev let minulých Tom Tykwer přichází s filmem, který se jeho debutu Lola běží o život podobá jako modrá červené. Jedna barva, efekt a nápad poněkud jiný. Nebe bylo původně připravováno jako počátek trilogie zesnulého polského filmaře Krzysztofa Kieslowskiho, ale Tykwer je považuje za ucelený a rovnocenný film. Přesto, zbývající díly trilogie by dost možná leccos vysvětlily. Tykwer vůbec nerežíruje špatně, ale myšlenky se mu rozbíhají všemi směry, nemá dost času je vysvětlovat a diváky zbytečně mate. Scéna, kdy se uprchlí Philippa a Filippo schovávají uvnitř náklaďáku, zatímco v kabině si to řidič rozdává s prodavačkou, je ovšem rozkošná.

Je-li rozkošná pouhá scéna, Cate Blanchett je pak co? Výborná. Zoufalství, které Philippu ovládne poté, co zjistí svůj strašný omyl, je díky ní z plátna přímo cítit. Tak jako je cítit i bezvýslednost krátkých okamžiků strávených na svobodě. Philippa totiž neprchá. Svou pomstu vykonala, dávno nevěří ve spravedlnost ani v city a chce jen, aby to rychle skončilo. Giovanni Ribisimu scénář neumožňuje víc, než jen zamilovaně nebo vyjukaně koukat na o několik let starší objekt své touhy, přičemž poté co Philippa prozře a zamiluje se "zpátky", přidává Ribisi, jak jinak, i pohled plný něhy a odevzdání.

Stejně jako na počátku jeho hrdinka Philippa, i Tykwer přestřelil. Ne moc, ne málo, ale citelně. Chtěl se zamyslet, podařilo se mu jen upozornit. Přiznávám se, že jsem Nebe dost možná nepochopil tak, jak režisér zamýšlel. Pokud je to opravdu tak, není to jen má vina. Nakonec jsem váhal mezi šedesáti procentním a osmdesáti procentním hodnocením. Je Nebe průměrným nebo nadprůměrným filmem? Rozhodl jsem se pro osmdesát procent. Díky výkonu Cate Blanchett je Nebe nadprůměrným filmem.

Bartias

Nebe
Heaven