Knižní recenze: Jiří W. Procházka - Druhý krok nikam

Jiří W. Procházka patří k žijícím klasikům české fantastiky a jeho texty ovlivňují už třetí generaci čtenářů. Kdybych ho měl přirovnat k nějakému zvířeti, pak by to byl nejspíš chameleón, protože se nebojí žádného žánru, takže neupadne do stereotypu a nemůžeme ho tak označit za autora jednoho tématu... Mixuje popkulturní odkazy, hlášky, šílené nápady a to všechno obohacuje o filmový střih, čímž získávají jeho díla na dynamice. V jeho bohaté bibliografii nalezneme například epickou fantasy, kyberpunk, hororovou vyvražďovačku nebo space operu říznutou westernem. Bohužel nepatří k těm autorům, kterým by kniha vycházela každý rok, ale o to větší provází každou další novinku očekávání. A ani titul nesoucí název Druhý krok nikam není výjimkou...

Jedná se o reprezentativní výbor povídek, v němž mapuje působení na domácí literární scéně, které trvá už čtvrtstoletí. Uvnitř nalezneme dohromady devatenáct textů rozdělených do čtyř úseků a ten poslední si pro sebe ukradly kafkovsky laděné Krysy. Bylo by tudíž šílené zkoušet v recenzi rozebírat všechny povídky, takže se zaměříme především na nejlepší kusy. V prvním oddíle (Světy nahoře, světy kosmické, světy technologické) zaujmou nejvíc propojené příběhy Druhý krok Neila Armstronga a Gavril se vrací, které JWP napsal společně se Slávkem Švahoučkem. Jedná se o ryzí old-schoolové sci-fi, které si užijí zejména milovníci klasiků, jako jsou Arthur C. Clark nebo Isaac Asimov.

Druhy krok nikam

Název druhé části Světy pitoreskní, světy bizardní, světy remixované mluví sám za sebe. Z celé knihy obsahuje nejšílenější texty, často krátké povídky s brilantní pointou, z nich jednoznačně dominuje 3x se syndikátem Humotronics a Remix poslední soudu, který Procházka složil kompletně z textů velikána Josefa Nesvadby. Autorova fantazie se prostě nezastaví před ničím a tahle sekce je toho maximálním důkazem. Mám za to, že u čtenářů budou bodovat nejvíce Světy naše, světy kouzelné, světy strašidelné. Hlavně díky skvělému hororu Bada o Minervě a Františkovi. Ta vypráví o romantickém vztahu vyšinutého skladníka a vraždící skříně, již vyznává lásku obětinami svých spolupracovníků. Josef Nesvadba není jediným autorem, jemuž vzdal Procházka hold, což dokáže v textu Válka s goky, variující slavnou literární klasiku Válka s mloky. Ostatně sám Karel Čapek zde vystupuje jako jedna z postav. Z lásky k akčním filmům se vyznal v novele Pevnost, v níž je trpasličí hrad na pláži napaden armádou dětí, což vede k monumentálním bitvám.

Za zmínku určitě stojí i povídka Crashtest: Balada o wolkerech a očích topičových, v níž autor pro změnu oživil domácí spotřebiče, které rozhodně nepřichází v míru. A fakt, že se Procházka nebojí žádného žánru, pak potvrzuje text Vlaky, draci, strach a lebky, kde si zase pro změnu střihl pohádku v duchu sobě vlastním. Druhý krok nikam představuje obrovský a barvitý tobogán autorovy nespoutané fantazie. Netvrdím, že vám sednou všechny povídky, ale na konci knihy budete rozhodně nadšeni a tuhle čtecí jízdu si užijete.

Druhý krok nikam

Procházka, Jiří Walker
Nakladatel: Brokilon