Filmová recenze: Red

Ono se sice zpívá, že za všechno může čas, ale ve většině případů si pravdivost tohoto popěvku dostatečně neuvědomíme. S filmem Red se ale táhne od samého počátku, jelikož je zřejmé, že bez řádného vzpomínání na dobu minulou by tady v podstatě nic nefungovalo. Bruce Willis, Morgan Freeman nebo John Malkovich už holt nepatří k mladíkům.

Red neboli Retired Extremely Dangerous (takže v češtině něco jako „V důchodu, extrémně nebezpeční“) vychází z krátké komiksové řady, kterou napsal i v Čechách opečovávaný Warren Ellis. Jde o hutnou akční záležitost s vysloužilým agentem CIA Frankem Mosesem a osamoceným vyřizováním účtů s novým vedením. Vůdci se totiž rozhodli svého nejlepšího zabijáka přeci jen dodatečně zneškodnit, aby neprokecnul nějaké tajné informace. U filmu samotného se poté hodí pár slov pozměnit. Kupříkladu namísto hutné podívané se jedná o záležitost vtipnou a osamocené putování se proměnilo v týmovku.

Jak to totiž v Hollywoodu často bývá, k předloze se přistupuje jen velmi volně. V centru dění posedává Frank Moses, který si poklidně a idylicky chce dožít své roky kdesi na venkově. A nejlépe se sličnou dívkou, s níž si stále telefonuje. Jenže do penzionovaného agenta začne CIA opět šťouchat. A nejen do něj. Zdá se totiž, že někdo pomalu zneškodňuje celý tým a všechny, co o jejich úkolech něco vědí. Frank tedy objede bývalé parťáky a parťačky a spolu se pustí do souboje na život a na smrt proti mladým usmrkancům, kteří jim chtěli šáhnout na vkladní knížku.

Což by samo o sobě nebyla zrovna kdovíjaká výhra, jelikož cest za odplatou už tu byla spousta a zábavných akčňáren se toto léto urodilo dostatek. Red však počítá s tím, že nikde natolik efektně nevycházel z auta Bruce Willis, nikde nepobíhal John Malkovich s výbušninou na hrudi a nikde Helen Mirrenová nestřílí s těžkým kulometem. K tomu by se dal ještě přihodit Morgan Freeman, Richard Dreyfuss nebo Brian Fox, díky kterým by mělo být očividné, jak nadupané obsazení se ve filmu o agentech ve výslužbě sešlo.

S takovou partou, která reflektuje svoji tehdejší filmovou pozici vůči současným mladým nováčkům (zde zastupovanými primárně Karlem Urbanem), se nedá nudit. Většinu účastníků mají diváci určitě silně zavrtanou v hlavách, takže se s radostí podívají i na to, jak jsou na tom staří harcovníci aktuálně. Děj se proto stává sledem působivých událostí, které se neberou vůbec vážně, a zábavných slovních výměn. Red disponuje dostatečným tempem, atraktivní akcí a veskrze dobrým načasováním jednotlivých fórků, což je to nejdůležitějších u obdobných oddechovek.

Za hlavní sdělení, že postarší herecká generace umí být stále cool jako dřív, se schovává téměř všechno. Problém ale nastává, když se vynechá nadhled a nasadí se seriózní tvář. Ta už jednoduše řečeno nefunguje a právě díky ní vyplyne, jak je potřeba brát vystupování postarších herců v podobných žánrovkách s humorem, jinak to zkrátka vypadá trapně. Minimálně v režii Roberta Schwentkeho se seriózní tón nedaří vybudovat. Takže i když se vyplatí věřit, že Bruce Willis má pořád ještě dostatečně charisma a vymakanou fyzičku na důstojné natočení Smrtonosné pasti 5, v Red je to o srandě a vzpomínání na dávné časy. Což taky potěší.

Hodnocení: 70%

Red

Česká premiéra: 28. října 2010