Komiksová recenze: Soudce Dredd: Prokletá země

Nesmlouvavá ruka zákona dopadla na český komiksový trh již několikrát - poprvé před třinácti lety v dnes již legendárním časopise Crew. Puritáni nechť neodcházejí, není tím míněna jakákoliv nelegální činnost, nýbrž představení postavy soudce Dredda v příběhu Maestro Prdelini. Ehm, tak pardon, ono to s tou mravností stejně není úplně košer.

Když byla v roce 1995 natočena akční sci-fi Soudce Dredd, kde ústřední postavu ztvárnil Sylvester Stallone, dopustila se hned několika přestupků vůči předloze. Nejočividnějším faux pas, za které ortodoxní fanoušci snad dodnes zapalují louče a vychází s ďábelským smíchem do ulic, se stalo Slyovo producírování bez helmy. Dredd ji přeci nikdy nesundává, a když už je k tomu nějakými neočekávanými okolnostmi donucen, beztak z jeho obličeje není vidět nic jiného než ostře řezaná brada. O tom, že se toto pravidlo dodržuje již od samotných počátků, se mají nyní čeští čtenáři ideální možnost přesvědčit díky první knize sebraných komiksů.

V ní se vyskytují jedny z prvních příběhů z Dreddovi postkatastrofické budoucnosti. Z doby, kdy urbanistické městské čtvrti přerostli v mega města a právo bylo nutné upravit tak, aby soudcové zastupovali jak moc výkonnou, tak soudní. Tyto jediná civilizovaná místa jsou po celé Americe pouze tři, zbytek tvoří zpustošená půda bez zákona, kde se pohybují mutanti a jiná podivná individua. Bohužel Mega-City Two postihl mor a nakažení obsadili letiště. Je nutné tedy vakcínu dopravit po zemi skrz extrémně nebezpečné planiny. A předpokládám, že dokážete odhadnout, kdo by asi tak mohl vybudovat tým, který by měl alespoň minimální šanci na úspěch.

Úvodní povídka, po níž nese kniha pojmenování Prokletá země, staví na jednoduchém předpokladu, na který autoři nabalují celou řadu nápadů. Soudce Dredd vycházel na konci sedmdesátých let ve slavném britském magazínu 2000 AD, kde každý týden okupoval osm stran. Právě na Prokleté zemi je tento formát nejpatrnější. Putování s lékem z bodu A do bodu B sice ohraničuje celý příběh, avšak ten je rozdělen do jednotlivých krátkých epizod, v nichž se vždy připomenou i předešlé události. Jednou se Dreddova skupina potýká se zmutovanými lidmi, za chvíli zase s létajícími krysami a následně přejdou do konfrontace s dinosaury.

Vyprávění je to kapku naivní, tempem nekonzistentní a v této souborné podobě bohužel místy ubíjející, když se dokola opakuje to, co jste právě viděli. Zároveň se však Prokleté zemi nedá upřít jisté kouzlo, které připomene akční filmy z osmdesátých let. Svalovci, šílená akce a prostinký děj vytvořili béčka, kterým se dá i dnes podlehnout. Obdobně je na tom i starý Dredd. Naštěstí se ale ve stejném duchu nedrží celá kniha, jinak by to bylo jako sledovat béčko o pětihodinové stopáži.

Další rozsáhlý příběh (nazvaný Den, kdy zemřel zákon) se inspiroval v životě římského císaře Caliguli. Jeho šílený charakter byl převeden do soudce Cala v Mega-City One, jenž začne terorizovat místní populaci. Celé dění je již konzistentnější a důmyslnější, nepůsobí dojmem rozházených nápadů, což samozřejmě pomáhá i plynulosti. A když fórky rozesmějí a máte upřímný zájem zjišťovat, co se bude dít dál, není nutné se spoléhat na nostalgickou notu. Ani ta zkrátka leckdy nepomůže, když něco z dnešního pohledu už prostě a jednoduše nefunguje.

Kresebně ale soudce Dredd ani po více jak třiceti letech nic ze své atraktivity neztratil. Komiksový časopis 2000 AD vždy patřil ke zdroji mnoha zajímavých tvůrců, kteří díky němu často prorazili. V této knize se jich objevuje tolik, že se snad ani nevyplatí psát něco konkrétnějšího. Osobní průzkum detailních černobílých obrazů bude určitě vhodnější. Souborné vydání je navíc natolik obtloustlý cvalda, že za svoji cenu představuje i se započtením slabších míst dostatečnou zábavu.

Soudce Dredd: Prokletá země
Scénář: Patt Mills, John Wagner, Chris Lowder
Kresba: Brian Bolland, Dave Gibbons, Mike McMahon, Brenden McCarthy, Brett Ewins, Garry Leach, Ron Smith