Komiksová recenze: Simpsonovi: Komiksový nářez

Už uběhlo dlouhých dvacet let od doby, kdy se Homer, Marge, Bart, Líza, Maggie a desítky dalších postaviček začali pravidelně objevovat na televizních obrazovkách. A je tomu pár týdnů, co v knihkupectvích přistály jejich další příběhy v komiksové formě. Patří simpsonovský Komiksový nářez do regulérních komiksových nářezů?

Smithers: "Dnes ráno přibližně v 7:51 posiloval pan Burns se sešívačkou, když tu náhle začal pociťovat ostrou bolest na prsou, dušnost a neovladatelné nutkání říkat mi "maminko". Poté, co jsem si ten okamžik dvě a půl vteřiny vychutnával, jsem okamžitě zavolal pohotovost."

Když byly před dvěma roky poprvé vydány komiksové příhody žluté rodinky v knize Komiksové extrabuřty, jednalo se o solidní zábavu, která se dala považovat především za příjemný doplněk ke slavnému seriálu. O rok později do nás vydavatelství Crew napumpovalo Nervy v kýblu bublin, což byl čarodějnický speciál přesně po vzoru halloweenských dílů. Bohužel z něho ale většina srandovních momentů zdrhla pryč, jelikož dominantní pozici získaly zápletky parodující slavné hororové filmy. Šlo tedy spíše o pouhá torza zápletek, které kvůli krátkému prostoru nedokázaly plynule pospojovat snahy o vtípky. Nyní tu do třetice máme zase klasickou řadu.

A hle, opět to celkem sympaticky šlape. Během stodvacetiosmi stran stihne Líza rozjet svoji hudební kariéru s novým stylem, El Barto si udělá pár nepřátel, Barney stráví den v hospodě (což dělá pořád, ale diváci ani čtenáři u toho nebývají celou dobu) a tělem pana Burnse propluje několik prazvláštních věcí, díky nimž si zevnitř prohlédnete seschlou schránku zbohatlíka. Když si vybavíte Křečka v noční košili, víte, o čem je řeč.

Dohromady se v Komiksovém nářezu nachází osmička příběhů, tedy stejný počet jako v Komiksových extrabuřtech. A totožné je i rozložení sil. Čtyři příběhy jsou rozsáhlější, přičemž rozvíjejí zajeté simpsonovské univerzum, další kratší čtyřka se zaměřuje na svižné a jednoduché gagy. Což se ani nedá považovat za překvapení s ohledem k tomu, že souhrnný book obsahuje čtyři sešity z klasické řady.

Může se stát informací hodnou údivu fakt, že se udržela i kvalita humoru v průměru až lehkém nadprůměru jako u extrabuřtů? Pro někoho možná ano, leč fandové čtyřprsté rodinky určitě doufali v další várku výstřelů, z nichž většina zasáhne terč. Tady se leckdy trefí i do černého, přesto se nejpodstatnějším zdá být zredukování nevhodných minel na minimum. Takových ran, kterých se v Nervech v kýblu bublin vyskytovalo bohužel dost.

V nejnovějších papírových Simpsonech je proto zcela uspokojující, když u čtení nezýváte a občas se dobře pobavíte u infantilního frku. Kdo by odolal kupříkladu rýmu: "Život je nanic, voda teče mozkem, spletl jsem si šampon s depilačním voskem." Máme tu zkrátka znovu pohodovou oddychovku, která se (očekávaně) nezbavila zaměření na čtenáře ze základní školy, přesto má co nabídnout i tradičnímu fandovi, který už maká. Třeba v uhelných dolech s přilbou se světýlkem.

Simpsonovi: Komiksový nářez
Scénář: Steve Vance, Andrew Gottlieb, Gary Glasberg, Bill Morrison
Kresba: Steve Vance, Bill Morrison, Stephanie Gladden, Phil Ortiz, Luis Escobar