Hudební recenze: The Tchendos – Kill Death!

Na konci května, krátce po MP3 vydání desky Kill Death, jsem v zahrádce na Vinohradech dělal s The Tchendos rozhovor pro jeden pražský freemag. Wokurka tehdy trefně poznamenal. "Recenzi jsme zatím neviděli, pisálci asi čekají, až jim tu desku pošlem přímo k rukám." V té chvíli jsem si řekl, že o ní na techno.cz napíšu hned. Jenže jak vidíte, i já jsem zevlák a článek si můžete přečíst až teď.

Kill Death! je v bezplatné MP3 distribuci hodně dlouho. Fanoušci znají desku nazpaměť a po digitálním free releasu si jistě vyrazili i pro fyzickou podobu. A tak snad jen ti, kdo český internet pravidelně nesledují a hledají kvalitní domácí tvorbu s přívlastkem "legendární", by měli zbystřit.

Trio Wokurka, Kejda a Peet Kref se české elektronické hudby dotýkají přes jedno desetiletí. Jejich zásahy sice zatím byly vždy letmé, ale natolik hluboké, že jméno The Tchendos znají díky akci Nedovedu pochopit i žáci základních škol.

Svůj záměr vydat regulérní desku načali letos na jaře, kdy singl Commercial Breaks vyslalo do světa brněnské X Production. Logicky jsem čekal, že během několika týdnů se v katalogu objeví i album, ale po peripetiích se Tchendos rozhodli vydat desku na vlastním vzkříšeném devadesátkovém labelu Mr. Cucumber.

I když se trio netají svou láskou k breakbeatu, Kill Death! je až překvapivě silně nabita rockovou energií. Své místo tu samozřejmě mají elektrofláky, ale z nich jakoby čpí, že tohle je jen vedlejšák, že Tchendos tu jsou proto, aby útočili sofistikovaněji – především texty, které do posluchače zařezávají vetřelce dávajícího tušit, že ne všechno je v pořádku a harmonii, jakou si každodenně vsugerováváme.

Mladší hudebníci by při takovýchto pokusech vypadali přinejmenším směšně, ale na Tchendos je znát vyzrálost a pozorovatelské umění budované od jejich zrození, kdy si osvojili konstruktivní postupy a nepouštějí se do zbytečných experimentů. A když už do nich zabřednou, vždy přijdou s úderným nápadem. Ve skladbě Dnes naposled vysamplovali dialogy o alkoholu z českých pamětnických filmů a doplnili metalovým heslem "Nebudu pít!" a je tady povinná muzika pro mládež. Anebo kousek Ti to sekne. "Dneska jsem byl na tebe zlej, dneska tos odnesla jako nikdo druhej. Dneska jsem zas ukázal, kdo ve mně je, ty ses jen usmála a řekla: 'Nic se neděje'." Anebo co písnička Sebevražda? Tady snad není třeba žádný komentář.

Díky přívětivým zlomeným beatům nemá deska jen polohu rockového mentorování. Kapele se podařilo do hudby přimíchat i slušivý popový óder, což ve výsledku znamená, že několik písniček by se s klidem usadilo i na českých rozhlasových vlnách. Snad rádioví dramaturgové stejně jako pisálci jen čekali na fyzický výlisek.

Kill Death! je povedenou deskou, ale především ukázkou, že Tchendos neumí jen glosovat nebo dělat hudbu na popud společenských událostí, ale dokáží si sesednout do studia a tvořit mnohdy hitové melodie. Navíc neroztrhli nit a se stále vyznávají ze svého obdivu k elektronické hudbě 90. let (viz song Wubble Trubble). Desku si nemůže přisvojit jen český breakbeat, The Tchendos se dokáží trefit do černého i v jiných žánrech.

Hodnocení: 79 %

Anotace:
The Tchendos – Kill Death!