Filmová recenze: Funny Games USA

Pojďme se vrátit do dětských let a hrát si. Hrát si třeba po celý zbytek života. Luxusní venkovské sídlo je k blbnutí přeci jako dělané. Chcete se vsadit, že v devět ráno budete mrtví? Ne? To je smůla, protože Peter a Paul mají zrovna na tuhle hru chuť. Jsou to celkem slušní kluci, ale chtějí se taky bavit. Bavte se s nimi.

Předně se hodí říct, že pakliže jste viděli Funny Games z roku 1997, které stejně jako novou americkou verzi natočil Michael Haneke, nemá prakticky žádný smysl, abyste na o deset let mladšího bratříčka chodili do kina. Tedy za předpokladu, že vaším cílem není hrcnutí do sedačky a ochmatávání vedle sedící kamarádky. Pokud ano, vzhůru do temného sálu a hodně štěstí, Funny Games USA na takové plány fungují stejně dobře jako cokoliv jiného. Jinak se však jedná o skutečně doslovný přepis staršího dílka, v němž se změnil pouze jeden nepříliš podstatný detail. Režisér německého původu se k tomuto (zbytečnému?) kroku sám vyjádřil v tom smyslu, že chtěl zkrátka protlačit své jméno a filmy do Ameriky. Inu, jako novinka se druhá verze vlastního snímku brát rozhodně nedá, jelikož už Alfred Hitchcock si například střihl svého Muže, který věděl příliš mnoho dvakrát. Prostě berme, co je - americká verze přichází do kin.

Anna, George a jejich synek vyrazí strávit víkend na venkově. Klidná atmosféra mimo uspěchanou společnost udělá každému dobře, tedy pakliže nedorazí neočekávání návštěvníci. K rodince přijdou dva mladí pánové Peter a Paul, kteří sice vypadají jako slušní hoši a nechybí jim úsměv na rtech, jenže během několika minut přemění milý výlet v totální peklo. V bílých rukavičkách trojici týrají psychicky i fyzicky a vše nabere nezadržitelné tempo v okamžiku, kdy se oba sociopati vsadí, že se jejich cíle nedožijí dalšího rána.

Záliba v zobrazování drsných her není ve světě filmu ničím výjimečným. V roce 2006 se například v thajském snímku 13 Beloved rozjela podivná reality show, kde je nutné splnit třináctku zvrhlých úkolů, případně stačí připomenout krvavou sérii Saw, jejíž pátý díl nastoupí letos do kin. Oproti explicitnímu zobrazování všemožných lidských orgánů však Funny Games USA hrají na trochu jiném hřišti. Režisér Michael Haneke si totiž také rád pohrává, a to s divákovým očekáváním. Komu například budete fandit, když tu máme normální rodinku proti dvěma tyranům? Pravděpodobně bezmocným, jenže režisér vám brutální scény neukáže. Nechá nás masakr třeba jen poslouchat, zatímco na plátně sledujeme jednoho z šílenců, jak si dělá v kuchyni večeři. Napětí stoupá, jenže zkušené publikum přišlo na pořádný thriller, a tak chce přeci "něco" vidět. Chce vidět hlavní akt násilí, tudíž začne pomaličku sympatizovat s temnou stranou.

Jako experiment a druh ozvláštnění je to rozhodně zajímavý nápad, stejně jako další maličkosti, kterými Haneke svůj snímek ošperkoval. Záporáci tu mají navrch nejen nad obětmi, ale i nad diváky. Stačí když se jeden z nich otočí přímo na kameru a začne k vám promlouvat. V ten okamžik jaksi nevíte, co si myslet, protože běžně se takové situace ve filmech nestávají. Promluva přímo z obrazu však funguje skvěle pro vytváření dalších emocí a režisér se pokouší těmito podivnostmi sdělit hlubší myšlenky (například kritika divácké otupělosti vůči brutálním scénám ve filmech). Záleží však na každém, jestli se chce nad Funny Games USA v tomto ohledu pozastavovat.

Času k přemýšlení je tu však připraveno dostatek. V druhé polovině totiž Haneke přejde k ukrutně dlouhým statickým záběrům, u kterých se budete bavit asi stejně jako u dvouhodinového dokumentu o výrobě povlečení. Je klidně možné, že tyto pasáže mají opět sdělovat něco víc, než jen "podívejte se na utrpení v reálném čase", jenže prostě a jednoduše nudí. Doposavad napínavou atmosféru rozmělňují na kaši bez chuti, a tak se divák vlastně stává oním pasivním konzumentem, kterého Haneke kritizoval.

Snímek Funny Games USA je ale i přes pár výtek stále nadprůměrný thriller pro ty, kterým unikla původní verze. Vidět zničenou Naomi Watts sice nedokáže zapůsobit tolik, jako teror provozovaný na Susanne Lothar (Naomi vypadá prostě až moc sexy), přesto má americká verze také něco do sebe. Především Bradyho Corbeta a Michaela Pitta v roli krutých hračičků. Do bytu byste si je pustit vážně nechtěli. Jestli se tedy budete do zábavných her pouštět poprvé, klidně si k hodnocení ještě nějaká ta procente přičtěte.

Funny Games USA
Česká premiéra: 21. srpna 2008
USA, Velká Británie, Francie 2007, 111 minut