Hudební recenze: X-102 - Rediscovers The Rings Of Saturn

Titul "Discovers The Rings Of Saturn" z roku 1992 patří do dnes mezi klíčová díla elektronické scény. Je to opravdový hymnus tehdejší doby a velká klasika, za níž stojí dnes už legendy světového formátu Jeff Mills a Robert Hood. Po předlouhých patnácti letech jsme se dočkali znovuvydání, a to v rozšířené verzi. Takže utěsněte si skafandry a vítejte na planetě Saturn.

Přiznávám se, že před dvanácti lety, kdy jsem tuhle desku slyšel poprvé, mě moc nezaujala. Připadla mi strohá a místy až moc experimentální. V té době mě oslovily spíše dynamické tracky Jeffa Millse na Axis a Purpose Maker. Ano, muselo uběhnout těch dlouhých téměř patnáct let, abych při poslechu CD "Rediscovers The Rings Of Saturn" původní myšlenku pochopil. Aktuální verze alba byla rozšířená z čtrnácti na dvacet skladeb, takže náš současný vesmírný výlet bude o něco delší. Kostru projektu tvoří vesmírná tématika protkaná dynamickým millsy soundem. Zdá se neuvěřitelné, jak dlouho a v jak nekonečných variacích dokáže Jeff Mills z těchto zvuků čerpat a dané téma rozvíjet.

Zasněné vesmírné melodie střídají věci s řádnou dávkou energie a výsledkem je opravdu interesantní cesta za hranice naší galaxie. Ambientní kousky odnesou vaši mysl do těch nejzašších a nejtišších koutů vesmíru. Nechají nahlédnout do komnat zapomenutých světů a zase se pro běžného smrtelníka uzavřou. Naopak taneční tracky rozpumpují všechny pohybové orgány a  nažhaví mozková centra. Vedle klasických millsy samplů uslyšíte řadu stařičkých a známých rave zvuků, které si posléze vypůjčila řada mladších producentů. Album "Discovers The Rings Of Saturn" se pro mnohé stalo zdrojem inspirace v hudební teorii a tvůrčím směru vůbec. Důkazem toho jsou například tvorba Jamese Ruskina, projektu Sub Space a dalších. Albu vládne po celou dobu prastará atmosféra a asi nejenom já ho budu používat jako nostalgický teleport to starých časů. Každý sampl, každý okamžik tohoto alba neustále přípomíná onu éru, kdy elektronická hudba a  scéna byly ještě v plenkách a lidi muziku poslouchali nejen ušima, ale i srdcem.

Je otázkou, kolik tak stařičké retroalbum zaujme dnešních mladých posluchačů. Myslím ale, že určitě potěší ty, kteří třeba už před lety vzdali shánění zmiňovaného originálu alba "Discovers The Rings Of Saturn". Možná i pár mladších bude zajímat, z čeho vzniklo dnešní techno. Osobně se řadím do té první skupiny a jsem rád, že tohle CD mohu uložit na čestné místo ve své bohaté budební sbírce.

hodnocení:  90%
formát:  CD, vinyl 2x12", digital download
label:  Tresor Records