Kniha: Rob Young - Warp Labels Unlimited Book

Existuje skutečně jen málo vydavatelství, o kterých by se dala napsat knížka. Je jen několik málo natolik vyhlášených elektronických labelů, u kterých by mělo něco podobného smysl, a ony informace a materiál by vydaly na celou knihu. U britského kultovního Warp Records to však není žádný problém. I pokud začne ten největší laik mluvit o nějaké "divné" elektronické hudbě, začne jmenovat osobnosti, jako je Aphex Twin, Autechre, nebo Sabres Of Paradise, což jsou přední jména právě Warp Records. To na poli elektronické hudby figuruje už od roku 1989, kdy u něj vyšel první singl Forgemasters "Track With No Name", takže zanedlouho bude Warp slavit kulatých dvacet let své existence.

Knížku Warp Labels Unlimited Book napsal a sestavil Rob Young, který je zároveň řádným členem, taktéž legendární, warpovské formace The Black Dog. V úvodní kapitole knihy se autor zabývá myšlenkou samotného vzniku labelu. Dává nám nahlédnout do prostorů firmy, skladu a vyzdvihuje první velké tituly Warpu, kterými byly bezesporu Nightmares On Wax - "Dextrous" a Sweet Exorcist - "Testone". První kapitola je, stejně jako celá kniha, doprovázena bohatým grafickým a fotografickým materiálem. To se pomalu dostáváme k originálním artworkům warpovských desek, jež jsou s tímto labelem neodmyslitelně spojeny. K vidění jsou i neoficiální návrhy loga Warp, které dnes už můžete vidět snad jen v této knize. Na dalších stránkách nacházíme dobové rozhovory a novinové články o začínajícím a úspěšném labelu s elektronickou hudbou. Ten klíčový pak pojednává o základní filozofii a vzniku labelu. Hlavní roli v něm sehrají samozřejmě jeho zakladatelé Robert Gordon, Steve Beckett a Rob Mitchell. Opět pomocí fotografií také nahlédneme do kamenného Warp Shopu v Sheffieldu.

Druhá kapitola knihy, příznačně nazvaná "Artifical Intelligence", rozebírá další éru Warp Records, tedy dobu, kdy se tu objevily projekty jako: Polygon Window, Fuse, Speedy J anebo The Black Dog. Pro tu byla podstatná stejnojmenná kompilace, shromažďující prvotiny právě těchto zmiňovaných projektů. Sekci opět doplňuje a dotváří bohatý archiv dobových fotografií a tehdy publikovaných textů.

Další část, "Ultravizitors", se podrobně pozastavuje nad klíčovými umělci labelu, jako jsou Aphex Twin, Squarepusher, Autechre. Podrobně rozebírá jejich tvorbu a opět nechává nahlédnout do vzácných fotografických archivů. Za zmínku jistě stojí screeshoty z aphexovských videí "Windowlicker" a "Come to Daddy" nebo fota z jeho živých a DJských vystoupení. Rozhodně vás zaujmou i Autechre a fotky z videoklipu "Gantz Graf" inspirovaného LSD tripem. Vidět tu také můžete foktku sídla Warp Records v Sheffieldu na West Street, kde se uskutečnila řada interview třeba s Aphex Twinem.

Kapitola "Second Decade" samozřejmě pojednává o další vlně hudebníků, kteří u Warpu začali vydávat. Byli to především Jimi Tenor, Prefuse 73, Vincent Gallo, !!!, nebo Gravenhurst. Opět tady najdete stručné profily nebo informace o zmíněných umělcích.

Následující, už poměrně kratší, úseky knihy pojednávají o grafickém zpracování warpovských releasů, za nímž často stála značka Designers Republic. Dovíte se o sublabelu Lex Records, nebo o spuštění internetového portálu Bleep, kde si můžete hudbu nejen z Warp Records pohodlně zakoupit z pohodlí vašeho domova v digitální formě. V sekci "Warp Films" najdete ještě několik screenshotů z prací pana Chrise Cunninghama, který je, dá se říci, dvorním režisérem Warp Records a stojí za celou řadou kultovních snímků, jako "Come To Daddy" (Aphex Twin), nebo "Second Bad Vilbel" (Autechre). Rovněž šestiminutový morbidní počin "Rubber Johnny" je z dílny tohoto geniálního, avšak šíleného umělce. Knížka je zakončena kompletním souborem hudebníků, kteří u Warp Records kdy něco vydali a jejich velmi pěknými biografiemi. V úplném závěru publikace naleznete kompletní diskografii labelu (včetně Lex Records).

Musím říci, že jsem se na počátku maličko obával smyslu a účelu téhle knihy. Po jejím prostudováním však musím říci, že je to povedený kousek, který bude mít cenu především pro milovníky elektroniky a pak samozřejmě pro skalní fandy Warp Records. Kniha upřesňuje dávnou hudební filozofii labelu a detailně mapuje vše podstatné, co se v této oblasti událo. Věřte, že i pokud se domníváte, že o Warpu už víte vše, stejně se tady najde ještě celá řada informací, které pro vás budou nové a překvapující. Určitě bych našel ještě mnoho a mnoho dalších důvodů, proč vám tuhle knížku doporučit. Dál už je to prostě na vás.)

Formát: kniha (190 stran)
Vydavatelství: Warp Records
Cena: 18:99 GBP