Hudební recenze: The Tchendos – Commercial Breaks

Samotné singly si většinou nezaslouží recenzi. To by je musela vydat skutečná ikona, na jejíž hudbu se stojí fronty. Pražští Tchendos v takové situaci jsou. A to paradoxně přesto, že dosud nenatočili regulérní desku. I tak je ale tahle breakbeatová banda nedílnou součástí domácí taneční scény.

Jakub Kaše, Peet Williams a DJ Wokurka mají dar precizně glosovat společenskou situaci v zemi, a přesto netahat do hudby zbytečně moc politických názorů.

Nejdříve 27. ledna roku 2004  uspořádali v pražském metru happening, kdy navlékli asi čtyřicítku lidí do oblečení s davidovou hvězdou, aby připomněli atmosféru, v jaké Židé nastupovali do transportů do koncentračních táborů. Pak vytvořili skladbu s citacemi pamětnice holokaustu z pořadu Zátiší Radia 1. Židovské muzeum v Praze poskytlo archivní záběry a ke skladbě Nedovedu pochopit vznikl zřejmě nejsilnější videoklip naší dekády.

Když později začal strašit Dan Landa z kláštera na Břevnově a do televizních kamer veřejnoprávní televize hulákal coby představený řádu Ordo Lumen Templi "my si ohlídáme naši vlast"  a v kápích za ním stáli třeba i politici a policejní funkcionář, Tchendos znovu zareagovali. Coby Free Stealers vyprodukovali zlámaný taneční hit Pal vocud, kde kvitovali Landovy přehnaně patriotistické výkřiky slovy starého hitu Hudby Praha: Pal vocud, hajzle. Jejich názor byl znovu zřejmý.

Pak se vrhli do náruče brněnského labelu X Production a začali pracovat na svém debutovém albu Hobby. A aby o sobě dali vědět anebo aspoň ukázali, že ve studiu opravdu něco dělají, vydávají singl Commercial Breaks s vokálem hostující Charlie One. Kterou jinou vokalistku by tam mohl pozorný posluhač čekat, sluší se dodat.

Pomalu plynoucí a hutný bas je sice ještě taneční breakbeatovou záležitostí, ale s klidným vědomím ji mohou do rotování nasadit česká rádia. Spíše než rychlý beat ji charakterizují efekty, vyvolávající surové drnkání do basové kytary, a právě mužský a ženský vokál. Brekbeat se ve Commercial Breaks zase o něco přiblížil svým hip-hopovým kořenům. Ovšem jen rychlostí, příkrostí zůstává věrný "tchendos tradicím".

Singl je tak dobrou ochutnávkou, ale mohl být delší. Jedna skladba o délce tři a půl minuty je přece jen málo, potěšily by remixy kolegů z X Production nebo videa ze studia. Možná se dočkáme na albu, datum jeho vydání ještě hudebníci nezveřejnili.

The Tchendos feat. Charlie One – Commercial Breaks
Hodnocení: 73 %