Komiksová recenze: Smrt: Vysoká cena za život

Občas se to stane hrozně náhle. V jednu chvíli přemýšlíte o smyslu života a zjišťujete, že už vás tady vlastně nic moc nedrží, aby vzápětí do vašeho depresivního bědování vstoupila sympatická holčina a pochmurné myšlenky poslala alespoň částečně k šípku. Co na tom, že se ta holčina jmenuje Smrt.

"Chceš párek v rohlíku?"
"Radši bych umřel."
"Jak je libo."

Smrt je fajn. Optimistická, hezká a jednoduše prďácká. Aby nedošlo k omylu, samotný proces umírání asi není zrovna povzbuzující záležitost a málokdo si bude pískat, když se blíží jeho poslední vteřinky. Mluví se o samotném zosobnění Smrti, které se v mysli komiksového scénáristy Neila Gaimana vyhýbá zaběhnutým představám. Není to žádná ošklivá stařena v černé kápi s kosou hozenou přes rameno, žádný Brad Pitt a dokonce ani filozofující chlapík ze Švédska. Smrt vypadá jako milá holka. A je rozhodně lepší věřit tomu, že když už tam jednou budete muset, dostanete na cestu mladou společnici s křížkem na krku, a ne Valerii Kaplanovou.

Ale i Smrt se musí každých sto let na jeden den stát smrtelnou, aby poznala, co všechno lidé mohou prožívat a co všechno jim následně odebírá. Právě takový den je náplní komiksového spin-offu dnes již kultovní série Sandman pojmenovaného Vysoká cena za život. Jeho dění sledujeme z pohledu šestnáctiletého Sextona, kterého více než tělesné partie vrstevnic zajímají otázky ohledně podstaty života. Nedojde však na dlouhá zádumčivá moralizování. Obsahem se stala na Neila Gaimana veskrze jednoduchá, ale příjemná zápletka.

Nad příběhy britského scénáristy a spisovatele můžete většinou zamyšleně dumat, udiveně pokyvovat hlavou a oceňovat autorovu bezbřehou fantazii, ale že by se o nich dalo říci, že jsou pohodovou jednohubkou, to příliš nehrozí. Vysoká cena za život takovou drobnou svačinkou je. Dá se v ní sice najít přesah k rozebírání, přesto se nejedná o sofistikované dílo ve stylu Sandmana. Proto také asi zklame každého, kdo čeká silnou příběhovou linii. Smrt není Pán snů a ani její vlastní book nenese natolik mystickou atmosféru. Oproti svému bratříčkovi působí zábavně a pohodově, přičemž jednou za čas šťouchne do čtenáře odkazem k Morfeovým trampotám, aby zjistila, jestli dává pozor. Nic víc, nic míň.

Konvenčním dojmem sálá i kresba Chrise Bachala a Marka Buckinghama, která v podstatě nepřináší nic zvláštního. Neurazí, nenadchne, jen pěkně dokumentuje setkání mladíka Sextona se Smrtí a jejich následné chození ulicemi New Yorku. Ačkoliv jsou na stránkách většinou obrázky klasicky seřazené, jednou za čas je osvěží alespoň atmosférické zaměření na detaily nebo rozdělení celostránkové scenérie do několika panelů.

Nadprůměrné jsou ale opět zasněné obálkové koláže Davea McKeana, jenž si kromě nich tentokrát střihnul také krátký speciál, kde Smrt mluví o životě. O tom, jak je důležitý bezpečný sex a jak se správně nasazuje kondom. Poučná maličkost, která by mladší ročníky mohla i kladně zasáhnout. Stejně tak potěší doplňkové texty, z nichž zaujme například úvod od zpěvačky Tori Amos. Vysoká cena za život tedy nabízí na nějaký čas dobré odreagování, ale hluboký ponor do univerza Věčných nečekejte. A Smrt? Smrt je prostě fajn, na to nezapomínat.

Smrt: Vysoká cena za život
Scénář: Neil Gaiman
Kresba: Chris Bachalo, Mark Buckingham, Dave McKean