Hudební recenze: Chemical Brothers - We Are The Night

Tep se pomalu škrábe k vysokým hodnotám. Už ani nevnímáte, kdo do vás ze všech stran pořád strká. Proud vzduchu se brousí o unavené hlasivky a snažíte se křičet. Je 10. srpna roku 2007 a na pódium přicházejí Tom Rowlands a Ed Simons a spouštějí první zvuky skladby z nového alba We Are The Night. A po ní další novinka a další a další. Že ty pecky vůbec neznáte? To by byla škoda přijít na koncert nepřipraven. Tak honem zpátky v čase, je teprve červen a my vám přinášíme recenzi zbrusu nového alba od The Chemical Brothers.

Když se řekne The Chemical Brothers, někomu ihned naskočí velký hit Hey Boy, Hey Gril či Star Guitar. Někdo má většího pamatováka a s nostalgickou slzou u oka vzpomene na skladby Setting Sun či Life Is Sweet. A určitě se mezi řečí dostane, aby jim to nebylo líto, také na novější kousky Galvanizme, Believe či The Boxer. Nejenom, že tohle je důkazem dlouhatánské nadvlády Manchesterského dua na elektronické scéně, ale také to dokládá fakt, jak dokáží tihle dva pánové se svými mašinkami čarovat a chrlit do světa jeden rozmanitý hit za druhým. Rozmanitost je také jedním z klíčových slov charakterizující nové, v pořadí již šesté album We Are The Night.

Stejně jako předchozí desky z minulých let (Push The Button, Come With Us, ad.), tak i CD We Are The Night nabízí mnoho hudebních tváří  v rozličných skladbách a hned několik potencionálních hitů pro singlový trh. První takovou vlaštovkou v podobě maxi CD či vinylu je skladba Do It Again. Pestrá směsice electra a houseu v poměrně provokativním vokálním provedení. Na Chemiky netradiční práce, ale očividně pečlivě sledují poslední hudební trendy v Evropě. Tím dalším singlem bude možná titulní skladba  We Are The Night s chytlavým a zvučně zvonivým melodickým motivem. Jak to ovšem pěkně ˝zvoní˝ ve výškách, tak to také pěkně duní na spodku a repetitivně opakovaný slogan ˝we are the night˝ bude stačit na to, aby vás dostal do varu.

Chemikům zdá se hudební koření v jejich laboratoři nedošlo ani po tolika letech, co ho při nahrávání svých alb používají. Z bezedných nádob vybrali kvalitní hudební suroviny na své album i tentokrát a tak se můžete těšit například na údernou All Rights Reversed s rockově chraplavým vokálem od The Klaxons. Trochu jako pěst na oko v porovnání s tímto songem, působí až Orbitalovsky hravý track Saturate, který v nenápadně tepavém rytmu rozehraje jeden z dalších euforických refrénů, kterých na tomto albu najdete opravdu mnoho. Podobně to má i song Das Spiegel, který rozněžní jakýmsi westernovým melodickým motivem na harmoniku hned na svém začátku. Poté v něm pokračuje už za pomoci akustické kytary a ukazuje duo The Chemical Brothers tak, jak ho alespoň já vůbec neznám. Asi nejzábavnějším trackem je pak skladba v režii funky hip-hopu, The Salmon Dance. Pokud se chcete naučit tanec co je ˝not compilcated˝ a ˝not tůů háááárd˝, pak s pomocí Los Angelského rappera FatLipa se vám to určitě podaří. A jestli se tancovat nechystáte, tak si zaručeně užijete skvělý hip-hopový beat, zábavné rýmy a vydařené zvuky, jaké v této skladbě Chemici použili.

Na We Are The Night najdete i vážnější skladby a nejen zábavné rýmovačky a melodie vypadnuvší jak z nějakých dětských grotesek. I když - proč by vám zábavná nemohla přijít třeba  skladba Burst Generator, která obsahuje snad nejvíce kytar pohromadě. Ovšem stále je to poměrně málo na to, co jsme byli u Chemical Brothers zvyklí. Skladba Battle Scares dává prostor vokálu Willyho Masona, jehož temně podbarvený hlas se přesně hodí do gangstersky laděné hudby, jakou tento track rozhodně je. Tom a Ed umí také ambientní hudbu a v závěru svého nového alba to dokazují nejprve kratší a nadýchanější skladbou s éterickými vokály a řevem racků, která se jmenuje Harpoons a následně potom úchvatnou skladbou The Pills Won't Help You Know, na které hraje prim, mimo povedené harmonie, hlavně procítěný vokál projektu Midlake.

Pro dvanáct nových kousků z chemické laboratoře Toma Rowlandse a Eda Simonse nemám slov. Chytily mě od prvního momentu a staly se okamžitě průvodcem mého života, kdy jako kalendář odpočítávají dny do jejich dalšího českého vystoupení. We Are The Night pokračuje ve skvělé sérii, kterou Chemici obohatili elektronickou scénu, přesto si troufám tvrdit, že jde o jejich nejlepší album vůbec. Elektronika v jejich podání zní opravdu svěže a na vrcholu.

Album vychází 2. července.

Videoklip k pilotnímu singlu Do It Again (lehce vykradený Fatboy Slim a video k jeho singlu Push The Tempo):

THE CHEMICAL BROTHERS - WE ARE THE NIGHT