Filmová recenze: Zodiac

David Fincher vždycky točil trochu „jiné“ filmy. Nejprve pořádně naštval skalní fanoušky Vetřelce nepovedeným třetím dílem, ale pak se v jeho hlavě zrodilo Sedm a všechny režisérovy hříchy byly rázem zapomenuty. Neskutečně temný thriller o dvojici detektivů pátrajících po masovém vrahovi ho okamžitě katapultoval mezi elitu. Po dlouhých letech se Fincher k této tematice vrací, aby nám odhalil vše o případu legendárního zabijáka, který nebyl nikdy dopaden.

Na šedesátá léta Američané jen tak nezapomenou. Válka ve Vietnamu se brzy proměnila v kolektivní noční můru, vzniklo „sluníčkové“ hnutí hippies, Jimi Hendrix kraloval Woodstocku a v okolí San Francisca začal řádit vrah Zodiac. Vzhledem k tomu, že Zodiacovi je připisováno až třicet sedm obětí (spíše však „jen“ sedm) mohlo by to leckoho svádět k úvahám, že Fincherova novinka bude pouze krvavější, delší a morbidnější variantou Sedm. Podobné myšlenky vyžeňte rychle z hlavy. Zodiac je totiž úplně jiný film.

Zatímco v prvním jmenovaném snímku hrály vraždy a hlavně jejich vizuální spodobnění prim, v Zodiacovi mají spíše charakter událostí, které je nutné analyzovat a ukázat, abychom nakonec pochopili, kdo je vrah. Fincher nyní zkrátka mnohem více než na dojem sází na realitu a aktivní zapojení diváka do pátrání.
Hlavním hrdinou příběhu je Robert Graysmith (Jake Gyllenhaal) – průměrný karikaturista posedlý luštěním rébusů, jemuž se změní život v momentu, kdy do redakce novin, ve kterých pracuje, dorazí první Zodiacova šifra a vyděračský dopis. Pokud noviny nevyhoví zabijákovu přání a dopis nezveřejní, hrozí dalšími vraždami. Aby Zodiac potvrdil platnost svých slov, popíše jednu dosud neobjasněnou vraždu do absolutních detailů, které by niko jiný než sám vrah vědět nemohl. Vzhledem k tomu, že jeho příkazy splní všechny deníky, které k tomuto činu vyzval, nastane všeobecná panika a Zodiac se stane „věcí veřejnou“.
S tím se samozřejmě musí vyrovnat i policejní vyšetřovatelé David Toschi (vynikající Mark Ruffalo) a William Armstrong (Anthony Edwards). Stovky svědků tvrdí, že znají Zodiacovu totožnost a někteří se za vraha dokonce sami vydávají. Stop je příliš mnoho. Touha odhalit Zodiacovu totožnost je ale neuvěřitelně silná a hlavní postavy jsou tomu ochotny obětovat i svůj vlastní život. Stejně tak režisér Fincher, který se do případu naprosto ponořil, kromě Graysmithovy úspěšné knihy, jež posloužila jako předloha, prostudoval stohy dalších materiálů.

Film je tedy „zahuštěn“ velkou spoustou informací a Fincherova snaha ukázat a prozradit o případu co nejvíc Zodiacovi paradoxně ubližuje. Snímek se totiž stejně jako samotné pátrání odehrává v poměrně dlouhém časovém období, a i přesto, že jej Fincher dokázal obohatit napínavými scénami, ve kterých budete lapat po dechu, působí Zodiac v některých částech utahaně a nevadilo by, kdyby byl o několik minut kratší.
Občasná rozvláčnost je ale to jediné, co se dá filmu vytknout. Mark Ruffalo („Můj život bez mne“, „Věčný svit neposkvrněné mysli“) jako policejní inspektor a Robert Downey Jr. („Dobrou noc a hodně štěstí“, „Chaplin“) v roli egoistického novináře Paula Averyho předvádějí herecký koncert, jaký jsem už dlouho neviděl. Trošku v pozadí pak stojí Jake Gyllenhaal, i když svou postavu „nudného skauta“ ztvárnil dokonale. Fincherova režie opět zasluhuje jen slova chvály (přiznávám, že jako jeho fanoušek zřejmě nejsem objektivní .) a vše podtrhuje perfektní hudba. V období, kdy našim kinům vládnou nepovedené letní hity maximálně těžící z perfektních efektů a přihlouplých vtipů působí Zodiac jako film z doby, kdy ještě nikdo neměl potřebu podbízet svou vizi zájmu marketingových specialistů. Už jenom proto stojí nový Fincherův film za shlédnutí. Důvodů je ale samozřejmě víc.

85%
Nexis

Zodiac