Recenze: Jean-Michel Jarre - Téo & Téa

Už jsme vás informovali, že průkopník new age Jean-Michel Jarre se chystá vydat další dlouhohrající desku s názvem Téo & Téa. Je tomu přibližně týden, co se tak stalo a mě nezbývá, než se s vámi podělit o dojmy z ní. Na new age rovnou zapomeňte. Zapomeňte také na všechno, co jste kdy od Jarreho slyšeli. Možná by bylo lepší zapomenout na Jarreho úplně, protože právě ten fakt, jaký velikán to je a jak moc ho mám rád mi stále brání přiznat, že tohle album je spíše průměrem.

Je tomu už hodně přes třicet let, kdy mnohem vlasatější Jean Michel Jarre vydal své první desky. Po neuvěřitelně dlouhou dobu se mohl těšit přízni miliónů fanoušků po celém světě, které krom své hudby přiváděl do nepopsatelných stavů také díky svým velkolepým audio-vizuálním vystoupením v místech, kam se jiní interpreti pomalu nepodívali ani na dovolené. Jeho okázalé koncertní turné nejspíš nikdy nebudou zapomenuty, ale bez dobré a srdcem dělané hudby by byly navždy jen poloviční. I po tolika letech umí J. M. Jarre zaujmout, což se dá říct jen o hrstce hudebníků, kteří za tu dobu nestihli upadnout v zapomnění, v tom lepším případě neukončit svojí kariéru. V novém tisíciletí se Jarre předvedl ve velmi dobrém světle deskami Metamorphoses, Sessions 2000 nebo Aero a v úspěchu se snaží pokračovat i v případě svého nového alba. Budiž mu přičteno k dobru, že se svůj hudební styl snaží dále rozvíjet a s každou další deskou se nezdržuje v liniích vytyčených tou předchozí.

Jarre narozdíl od svých hudebně spřízněných kolegů v branži new age vždy dával větší prostor elektronice a jeho syntezátorové opusy patří ke světovým hudebním pokladům. Ovšem ještě nikdy se tak moc nedotýkal přímo taneční scény, jako spolu s albem Téo & Téa. V každé ze třinácti nových skladeb je cítit, že Jarre stále aktivně vnímá, co se kolem něj děje a i když techno, house či breakbeat nikdy nepatřily mezi jeho dvorní styly, umí jim naslouchat a ví, že do elektronické scény neoddělitelně patří. Téo & Téa je určitě albem převážně pro mladší posluchače, kteří se možná v tuto chvíli setkávají s Jarrem poprvé. Rozpaky už nejspíš bude budit u těch starších, kteří nejenom, že tvorbu Jarreho bezpečně znají, ale kteří si celou evolucí taneční hudby prošli a nejspíš je napadne, že Jarre sice současnou komerční elektronickou scénu sleduje, ale zastavil se při tom někdy koncem 90. let. Škoda, že s podobným albem nepřišel už tehdy.

Co nezachrání na novém albu originalita, zachrání pestrost. Jarre se věnuje mnoha odvětvím elektronické hudby a vyřádí se, krom několika pro něj typičtějších ambientně laděných skladeb, také na breakbeatu, tranceu a až téměř danceu. Hned v první skladbě Fresh News dává tušit, že zvuk pro rok 2007 ve studiu Jarreho patří spíše písničkovému a rádiovému charakteru a jestli se k tomuto albu bude pojit nějaké koncertní turné, namísto sedadel k pohodlnému sledování laserových efektů a překrásných videoprojekcí, to bude chtít obří parket a hektolitry energetických nápojů. Úvodní electro-popová skladba s příjemným kytarovým samplem je toho více než slibným důkazem. Pilotní singl Téo & Téa má slova potvrzuje ještě víc. Komerčně pojatý dance sound s tak trochu oldschoolovým feelingem připomíná spíše diskotékové hity z poloviny devadesátých let. Ale kdo ví, tuhle scénu už dávno nesleduji a třeba podobný zvuk letí na diskotékách i nyní. Moc tomu ale nevěřím.

Použitými zvuky to občas vypadá, že Jarre sáhl místo profesionálních programů do Music Makerů a jemu podobných, ovšem třeba v breaky nasáklé skladbě Beautiful Agony to není na škodu. Ačkoliv ani tahle skladba nevybočuje z retro stylu, který Jarre nastolil, tak oproti její euforické disko předchůdkyni je tato příjemně melodická věc velmi zábavná. V breakbeatovém rytmu pokračuje i následující track Touch To Remember. Kromě zlámaného a tak trochu r´n´b ovlivněného rytmu tu jsou dominantní také smyčce a "vysílačkový" vokál. Už mi začíná docházet, že tenhle styl sedí Jarremu mnohem více, než rovné a diskotékové songy. I jemně electro-big beatová věc Ok, Do It Fast nebo až téměř drum´n´bassová Partners In Crime 1 jsou poměrně slušnými hudebními kousky, které sice revoluci neznamenají, ale na poslech, například při nějaké činnosti, jsou určitě dobrou kulisou. Posledně jmenovaný track, spolu se svým bráškou v podobě Partners In Crime 2, patří k tomu nejzajímavějšímu z celého alba. Skladby vystřižené jak z nějaké detektivky. I nová Bondovka by jim slušela. Part 1 je v rytmu d´n´b, part 2 pro změnu v rytmu ponuřejšího breakbeatu.

Jak by asi zněl Aphex Twin, než se dočista hudebně zbláznil (v dobrém slova smyslu), to je možné si názorně ukázat ve skladbě Chatterbox. Jarre se tu věnuje skládání zdánlivě nesourodých zvuků, které ale spojuje breakový základ a v závěru i povedená funky melodie. Smyčce jsou na tomto albu asi nejčastěji využitý hudební nástroj a svou hlavní roli sehráli i v ambientní skladbě In The Mood For You. Kromě nich tu ale své místo mají i pro Jarreho nepostradatelné klávesy v tolik pro něj typické barvě zvuku. V podobném rytmu, ale v mnohem více experimentální formě se nese skladba Gossip. Nemusíte se však bát, že by jste se v ní ztratili. Jarre zná přesně hranice, kde je ještě písnička a kdy už klasický track.

Vintage je pro změnu opět jednou oldscholl tranceovou vypalovačkou, nad kterou se vám buď úsměv roztáhne od ucha k uchu nebo vám strne na místě a donutí vás přepnout na další skladbu. Ryze taneční tvorba Jeana Michela je prostě rozporuplná a nejspíš bude nejlepší, budete-li jí brát takovou jaká je. Srovnávat jí s něčím ze současnosti nejde. Nic podobného snad už ani neexistuje. Prostě retro se vším všudy. Stejně tak závěrečná skladba Téo & Téa 4:00 AM je řádnou taneční vypalovačkou, i když to slovo "řádnou" berte spíše s rezervou. Ještě před ní ale narazíte na kytarami kvílející track Melancholic Rodeo, který by určitě náladu nezkazil ani našim vlasatým hudebním kolegům. A název je více než příznačný. V rychlém tempu ale album končí skladbou Téo & Téa, na které se kromě Jarreho podílel i remixér Joachim Garraud.

Zpočátku jsem byl hodně skeptický k těm disko skladbám, které jsou podobné čemukoliv, jen ne stylu Jeana Michela Jarreho. Postupem času a po několika posleších jsem ale v názoru tak nějak změkl a nemyslím si, že je to jen tou slabostí pro něj, jako opravdového hudebního velikána. Prostě je třeba jeho nové album brát jako jakýsi retro pohled na taneční elektronickou hudbu a když těch pár skladeb v tomto žánru překousnete, čekají vás i mnohem smysluplnější kousky v převážně breakbeatovém rytmu. Jarre se nebál přijít na trh s něčím zcela odlišným od své minulé tvorby a i to zaslouží potlesk.

Hodnocení: 65%

Víte, že...: Spolu s CD dostanete také ve speciální edici alba DVD navíc (jako tomu bylo v případě alba Aero), na kterém objevíte další rozměr Jarreho hudby. Nejspíš se DVD stává stálou součástí jeho alb, což je jenom dobře. Koncept DVD by měl být podobný, jako v případě Aera. Jeho obrazová část čerpá hlavně z motivu obalu samotné desky a jen v závěrečné skladbě se výrazněji změní. K dispozici je i videoklip k singlu Téo & Téa a kdo má kvalitní počítač s DVD mechanikou, určitě byl měl využít ˝Video high definition˝  formátu. Největší výhodou je pak určitě mnohem lepší a prostorový zvuk celé desky.

Videoklip k singlu Téo & Téa: http://streamos.warnermusic.com/wmedia/wmifrance/warnermusic/teo_tea/video/TeoandTea.wmv

Zvukové ukázky alba v MP3 nebo WMA:

Jean-Michel Jarre - Téo & Téa