Komiksová recenze: Top 10 - Devěta-čtyřicátníci

Těsně po druhé světové je spravedlnost v superhrdinském městě Neopolis ještě v plenkách. Pomůžou nové posily - čerstvě plnoletý americký hrdinný letec Jetlad a domestikovaná Němka Nebeská čarodějnice?

Ať žije mír!

Tou dobou vlakem cestovali samí divní lidi. Nebo spíš samí divní "tvorové". Měli namířeno do nově vystavěného superhrdinského města Neopolis, protože obyčejní občané nechtejí za sousedy super hrdiny se zvláštnímu schopnostmi, geniální vědce, roboty ani upíry. V Neopolis najdou domov všichni, rozhodli hlavouni, a poslali tam i bývalé válečné hrdiny bok po boku s omilostněnými nacistickými super vědci.

Je totiž rok 1949, válka je vyhraná a nikdo už hrdiny nepotřebuje. Steve Traynor aka Jetlad. kdysi dětský hrdinný letec, potkává v kupé bývalou protivnici Leni Müllerovou aka Nebeskou čarodějnici. Spřátelí se, začnou si románek (nebo se aspoň pokusí), ale jejich cesty se přesto rozchází. Zatímco Steve začne dělat mechanika na letišti penzionovaných super letců zvaných Žraloci nebes, Leni se dá k policii.

V desátém okrsku přezdívaném Top 10 bude mít hodně práce, v ulicích řádí vampýrská mafie a městem cloumá nesnášenlivost k prvním zástupcům umělé inteligence "plecháčům" a policistů je málo. Obejde se Leni bez Steveovy pomoci? Devěta-čtyřicátníci jsou prequellem úspěšné komiksové série Top 10, který Alan Moore (Liga vyjímečných, Strážci, Z pekla, V jako vendeta) napsal, když fandové nepřestali naléhat ohledně pokračování.

Ať žije policie!

Tak jako s jinou sérií Smax, v níž se jeden z hrdinů Top 10 vydává domů (a superhrdinský žánr tak mutuje v humornou fantasy) vypálil Moore všem nedočkavcům rybník. Nejnovější Top 10 totiž "předchozím" dvěma knihám "předchází". Navíc nevyšlo po jednotlivých sešitech jako seriál na pokračování, ale rovnou se objevilo jako kniha.

Moore připravil vtipný a napínavý příběh, přitom ale nezapomněl bortit (nebo aspoň poukázat na) hned dva společenské předsudky. Nenávist ostatních vůči "plecháčům" až moc dobře připomene rasismus. V druhém případě šel Moore ještě dál. Když si Jetlad uvědomí svoji odlišnou sexuální orientaci, neváha Moore rozehrát milostné drama včetně romantických polibků v západu slunce.

To vše doprovodil Gene Ha dnes už dobře známým fotorealistickým stylem kresby, který Art Lyon vybarvil v tmavě pastelových barvách. Díky tomu vypadají Devěta-čtyřicátníci jako padesát let staré foto album. V jednotlivých obrázcích opět nechybí vtípky, jež s dějem nesouvisí, ale pomáhají vytvořit obraz živého velkoměsta. Alan Moore a jeho banda tedy znovu zabodovala, ne nadarmo vyšel tenhle book v jeho vydavatelstvi America`s Best Comics.

Top 10: Devěta-čtyřicátníci
Původně vyšlo jako Top 10: The Forty-Niners.
scénář: Alan Moore