Recenze debutu Crush Body od Rodent & Laura

Laura Level a Rodent jsou nejen manželé, charismatické osobnosti české elektronické scény, ale tak i dvojice, která si nekompromisně vydala vlastní album Rodent & Laura – Crush Body (Stalking Records). Není to úplně čerstvá událost, nicméně tahle hudba není rozhodně na jeden poslech.

Než se vrhnu na podrobné zkoumání obsahu CD, shrnu v pár řádcích, kdo že to vlastně Rodent & Laura jsou…

Ve studiu projekt tvoří Rodent (electronic drums, machines) a Laura (zpěv, machines). V koncertní podobě je doplňuje lektor Ježkovy konzervatoře klavírista Jan Czerny.

Rodent se představil širšímu publiku vstupem do olomouckého bookingu Depo9 v roce 2001. Jeho dnes již 12 leté zkušenosti ale prvně zužitkoval o rok později, kdy vystupoval jak na parties, tak i jako support elektronické kapely Vanessa. Rodentův sólový počin Intergalactic Hunter vyšel jak na CD, tak i na vinylu, na labelu Datapunk, který patří u nás velmi oblíbenému electronickému vizionáři Anthony Rotherovi. Další Rodentovy práce se objevily na techno kompilacích Czechoslovak techno mixed by D Lucca, Summer of Love CD 2003 a dalších.

Laura je plnohodnotnou spoluautorkou a zpěvačkou projektu. Její alter ego Laura Level se začalo výrazněji objevovat v partylistech v roce 2000. O rok později již odjížděla na prestižní Red Bull Music Academy v New Yorku. Ve stejném roce získala rezidenturu v klubu Prison v německém Landau. Byla vůbec první Djkou, která začala pracovat s technologií Final Scratch u nás.

Setkání Laury a Rodenta vyústilo nejen v sympatie osobní, ale především hudební. V roce 2003 jim jejich hudební vize a aktivní koncertování vyneslo 5. místo v anketě Dance Awards v kategorii Objev roku. První ochutnávkou připravovaného alba byla skladba Sun and Moon na podzimní kompilaci časopisu X-mag o 2 roky později. Poslední dva roky byly pro Lauru a Rodenta velmi náročné. Koncertování, práce ve studiu na debutovém albu a také velmi zajímavá práce na remixu skladby Come in Paradise z alba Happy Mystery Child francouzských Trisome21. Remixová kompilace Women is a Mix vyšlo v červnu 2006 a Rodent & Laura se zde představují vedle K-Hand, Lindy Lamb, Mrs Barbary a dalších.

No, když už teď víme koho posloucháme, můžeme se začít soustředít na to, co posloucháme.

Elektronik Gigolo 3:26
Tahle věc otevírá celé album a dělá to opravdu nekompromisně. Mám pocit, že funguje chtě nechtě jako síto. Někdo to dá, někdo ne, někdo to skipne a pak se k ní po druhé již vrátí a někdo vypne přehrávač. Elektronik Gigolo má své kouzlo, které je ale potřeba najít. Řádně poslouchat! Dvojhlasy, dynamická rytmika… fajné.

Sun and Moon 4:20
Slunce a Měsíc je skladba s extrémním nábojem. Pro ty, kteří se nezalekli úvodu čeká zasloužená odměna. I když se zdá, že je zde silnější hudební podklad než zpěv, není to vůbec pravda. Sun and Moon patří k nejsilnějším zážitkům, které může Crush Body nabídnout.

4 Minutes Of Life 4:00
Po energické Sun and Moon Rodent s Laurou tempo nepolevují. Každou skladbou hlas přirozeně zapadá víc a víc. Silný je refrén a příjemně překvapivý Lauřin šepot.

Narcotic Love 3:59
Intro Narcotic Love je uhrančivé a tak nějak uklidňující. Rytmika vzdušná a Laura téměř excelentní. Refrén překvapí svou samozřejmou jiností a melancholií. Další z mých oblíbenců.

Crush Body 4:09
Skladba stejného jména jako celé album jen svým názvem slibuje něco navíc. Temná melodie, kytarový rif, indies perkuse a najednou citár a Laura v takových tóninách, že se nechce ani věřit… No toto! Jestli vám tahle skladba nerozhodí pantofel, tak jste u mě citliví jak hroši válející se v bahně.

Born In The Night 3:37
Taneční věc nejen díky rytmice a dynamickému zpěvu. Gradace, kytarová sóla, časté změny nálady. Born In The Night je někde mezi EBM, electroclashem a technem let 90. Tohle se jen tak neztratí.

Something Happend 4:10
Ostrá, temná a pocitově hodně černá skladba. Tady se Něco stalo a rozhodně to nebylo moc fajn. Přestože není tato skladba na první poslech individuálně silná nebo silnější než ostatní, dokonale zapadá do zvuku celého alba.

Lose The Distinction 3:32
I v dnešní uspěchané době se najde místo a čas pro baladu. Lose The Distinction je především práce Laury a je to znát. Hodně jemná, citlivá a osobní zpověď.

Crippled Souls Divide 3:34
Z počátku nesoudržná kompozice je náhle spojena Larou a melodiemi, které její zpěv doprovází. Této skladbě je nutné věnovat rozhodně více poslechů. Pokaždé najdete něco nového, čeho jste si předtím vůbec nevšimli.

Replicant 4:49
Operní sólistka Hana Pecková vs. Rodent & Laura. Na první pohled to snad není ani uskutečnitelné. Na druhý už trochu více, to když si uvědomíme, že jméno Hany Peckové je spojeno i s posledním albem Monkey Business. Replicant je hodně dynamická skladba s až živočišným dokonalým projevem Hany Peckové. Na první poslech velmi intenzivní zážitek, na podruhé jsem se již nevyhnul husí kůži.

Brutal Poetry 4:26
Zážitek z Replicant stále přetrvává a proto zcela správně přichází na řadu spíše odpočinková, zadumaná skladba, ve které má doslova prsty skladatel klasické hudby, klavírista a lektor Ježkovy konzervatoře Jan Czerny. Ve chvíli, kdy do všeho vstoupí zasněný hlas Laury nejsem schopný se ubránit pocitu, že tahle hudba se mi líbí asi úplně nejvíc… Znáte Kirsty Hawkshaw a její album Psyclone? Pokud ano a máte jej rádi, velmi rádi si dáte Program a Repeat.

Barbarossa 5:25
Po uklidnění přichází logicky gradace. Poslední skladbou alba (bez remixů) je Barbarossa, která je svým způsobem tím samým klíčem, kterým je Elektronik Gigolo na samém začátku. Tentokráte s příjemně vyváženou skladbou nebudete mít žádné „starosti“. Prvně už znáte dokonale osobitý projev Laury a zvukomalobené vize Rodenta a za druhé máte za sebou zkušenot jménem Crush Body.

Lose The Distinction (remix MajkiiB/Skyline) 3:30
MajkiiB ze Skyline si vzal na paškál Lose The Distinction a vybral si z velkého množství zvuků to nejlepší a poskládal velmi hluboký zážitek nakračující do škatule trip-hop. Ve svém mixu nechal velmi příjemně vyniknout Lauru a její barvu hlasu.

Narcotic Love (Narcotic remix kNot Photogenic) 4:15
Za kNot Photogenic stojí především charismatičtí a geniální Boris Carloff a Charlie One, kteří stejně jako MajkiiB v předešlém remixu neutíkají příliš daleko od downtempa a trip hopu. Projekt kNot Photogenic vtiskl skladbě Narcotic Love velmi osobní tvář. Velice příjemná skladba do každého počasí i nálady.

4 Minutes of Life (Lucasch & Coma Strobe remix) 3:46
Promo a booking agentura Strobe se zapsala do hudební historie Laury i Rodenta velmi důrazným písmem. Lucasch i Coma jsou především techno DJs, kteří objíždí kluby Čech, Moravy, Slezska i Slovenska s recordbagy plnými černých plastových placek. Kdo by čekal nějakou tvrďárnu v remixu na 4 Minutes Of Life, zmílil by se. Ačkoli je remix postaven na smyčce, je do něj příjemně zakomponovaný jak vokál Laury tak i kytoravé a smyčcové melodie.

Bonus video: Elektronik Gigolo
Úvodní skladba alba se dočkala i vizuální podoby. Upřímně se necítím silný v kranflecích při hodnocení grafického ztvárnění a tak to raději ponechám na vaší zvědavosti…

Obvykle v recenzích nejdříve celé album shrnu, pokusím se najít hlubší myšlenku, a poté se teprve vrhnu do rozborů. Tentokráte je to opačně. Crush Body je velice zajímavé, a i když se na první poslech nezdá, je to velmi vyvážené album, které balancuje na hranicích IDM, EBM, ambientu, electra a svým způsobem i punku. Přestože je Crush Body prvotinou, netrpí výraznějšími „dětskými nemocemi“. Na Rodentovu, místy syrovou, elektronickou mašinerii dokonale pasuje zajímavý projev Laury. Přiznám se, že jsem si nejdříve musel zvyknout na zvláštní barvu a polohu hlasu, kterou Laura disponuje. Nicméně „zlato“ v hrdle ovládá a až na drobné artikulační chybičky jí netřeba vůbec nic vytýkat. Spíše naopak. U Crush Body je zcela zřetelná symbióza Rodenta a Laury. Nikdo se netlačí do role frontmana, ve skladbách se klade na hudbu i zpěv stejný důraz. Hostováním operní pěvkyně Hany Peckové v Replicant si na sebe Laura tak trochu ušila bič. Předešlé skladby jsou totiž zcela jiného projevu a hlas Hany Peckové působí jak z jiného světa. Právě proto mě velmi potěšila Brutal Poetry, kde mi to Laura řádně natřela a dokázala, že v ní dřímá obří talent.

Napsal jsem toho, myslím, dost. Teď je řada na vás. Pokud vás tahle dvojka zaujala, stačí je (nebo nás) zkontaktovat.