Hudební recenze: Undulation 2 od Audiofly

V množství kompilací, které stále vycházejí do boje o přízeň posluchačů se jen těžko orientuje a hlavně vybírá. Než se rozhodnete jednu koupit, už vychází další, která se tu předcházející snaží vytlačit z pozice na výsluní. Opravdu kvalitních kompilačních sérií není mnoho a možná by vám na jejich spočítání stačily prsty horních končetin. Řada Undulation mezi ně ale rozhodně patří.

Je to teprve její druhý díl, přesto mohu s klidným svědomím říct, že Satoshi Tomiie na svém labelu Saw Recordings zadělal na parádní řadu tanečních kompilací. Na tomto New Yorkském labelu vyšel první díl již před dlouhými třemi lety. Tehdy ho spáchal právě Satoshi společně s Hectorem Romerem. Tehdy ještě výhradně houseová kompilace prošla za ty tři roky nemalým vývojem a tak teď před sebou mám vyspělé deep tech-houseové CD v režii projektu Audiofly (Anthony Middleton, Luca Saporito). Ten vám možná do této minimalem obalené škatulky nezapadá, ale věřte, že jejich alter ego Audiofly X podobnou muziku dělá. A od něho naleznete na tomto CD hned dvě skladby.

Undulation 2 není jen o minimalistických beatech. A už vůbec to není klasický minimal. Od prvních minimal-houseových tanečních tracků se postupným vývojem dostanete ke klubovému houseu a v závěru vás čeká několik progressivně laděných hitů. Mezi třinácti skladbami se najdou jak ostřílení producenti, tak docela neznámá jména a i ti staří známí dokáží zajímavě překvapit. Třeba skladba Less Is More od Laya & Bushwacky! se příliš nepodobá jejich typické hitové produkci. Je víc deep a na žádné jiné kompilace, než na Undulation 2 jsem si jí nevšiml. Takže poměrně raritní kousek, pokud tedy nevlastníte přímo vinyl této skladby, který vyšel počátkem července jakoby bez povšimnutí.

Celá první polovina CD se nese v temnějším a minimalistickém duchu. Ale opět připomínám, minimalem bych to rozhodně nenazýval (i když k tomu současná móda tohoto zvuku svádí). Důkazem nadčasovosti této kompilace budiž hned první track Compression, který má na svědomí Sebastian Roya. Oficiálně vychází až 8. listopadu. Jemný beat a skvěle hudebně zabarvený spodek je ozdobou tohoto tracku. V podobném, zvukově velmi vytříbeném, zvuku se nesou i skladby Martina Buttricha (určitě ho znáte minimálně z působení v projektu Orinoko společně s Timo Massem), projektu Kaliber anebo Microdinamic, který je už více do houseu. Exotickým příspěvkem na této kompilaci je jistě přítomnost Chilského producenta Alejandra Vivanceho pod nickem A. Vivanco.

Ještě než se přehoupnete do druhé půle, narazíte už na první náznaky tracků s větším houseovým potenciálem. Určitě se jedná o skladby Get Lost a Cold Light Of Day od Audiofly X. První jmenovaní je více deep, druhá zas trochu do electra. Klasický klubový house prožijete společně s X-Press 2 ve skladbě Kill 100 s vokály pop-rockového Roba Harveye. V závěru tracklistu spatříte například Stephana Bondzina a tak není těžké odhadnout, že právě v tu chvíli se celé mix-CD přehoupne do své nejmelodičtější pasáže. Stephan je členem mimo jiné komerčně úspěšných projektů Kaycee nebo Elektrochemie a jeho vlastní tvorba je někde mezi produkcí obou zmíněných seskupení. Posuďte sami ve skladbě Cucuma. Poslední dvě skladby jsou opět v režii Audiofly, resp. dalších jejich uměleckých přezdívek. Dva různé progresivně laděné tracky tu naleznete pod názvy projektů Sleeper Theif a Rekleiner.

Undulation 2 je zábavná a hravá, ale v žádném případě ne tuctová. Nad podobnými kompilacemi vyčnívá a jsem zvědav jak si povede v dalších dílech. Je by se na ně nemuselo čekat další tři dlouhé roky.

Hodnocení: 90%

UNDULATION 2 – MIXED BY AUDIOFLY