Filmová recenze: Miami Vice

Wussup, man! Sonny a Rico připomínají, jak skvělá (a těžká) je práce policajta v Miami Vice. Michael Mann převedl na filmové plátno skutečný význam populárního anglickiého slůvka COOL!

José Yero (snaží se ověřit totožnost nových lidí): "Kdo sakra ví, co jste zač?"
Sonny: "No, moje mamka s taťkou ví, co jsem zač."

Sonny Crockett (Colin Farrell) a Ricardo Tubbs (Jamie Foxx) jsou nejlepší detektivové v Miami Vice. Nevybírají pokuty. Mají nejmodernější zbraně, rychlá auta i čluny a všechno to se, společně s kreolštinou, nebojí použít v boji s organizovaným zločinem. Jsou to borci, kteří by s lehkým ležérním úsměvem, případně lehce varovným výrazem, dokázali zatknout celou kolumbijskou mafii nebo čůrat proti větru.

Teď jdou do zvlášť zvorané akce. Díky informátorovi ve vlastních řadách vidí zlí hoši těm hodným do karet, a tak umírají lidé na té nesprávné straně. Sonny s Ricardem proto infiltrují řady ukázkových a ukázkově organizovaných zločinců. Najdou tam "luxusní zboží" Isabellu (hraje ji "luxusní asijské zboží" Gong Li) a nebezpečně vyYebaného parchanta José Yera (John Ortiz). Čeká je těžká fuška s fůrou přesčasů, ale oni jiné ani neberou.

Seriál Miami Vice byl podobně kultovní záležitostí 80. let jako Akta X hitem let 90., Ztraceni hitem nového tisíciletí nebo Stra Trek hitem celé známé galaxie. Michael Mann patřil k týmu režisérů, který ho vytvářel. A legenda praví, že se Mann rozhodl natočit filmovou verzi na naléhání Jamieho Foxxe – "dřív, než to někdo jiný posere." Režisér Collateralu, Nelítostného souboje nebo Posledního Mohykána evidentně věděl, co dělá, protože tohle "neposral" ani trochu.

Člen Árijského bratrstva: "Zastřel mě a ona zemře. No tak, střílej! Seru na to, klidně můžem všichni chcípnout!"
Det. Gina Calabresová: "To se nestane. Stane se to, že napálím kulku rychlostí 700 stop za sekundu rovnou do tvého mozku. Budeš mrtvý dřív, než si to uvědomíš. Tvůj prst sebou ani necukne. Jenom ty zemřeš. Tak mi řekni, sportovče, věříš tomu?"

Bez úvodních titulků se rozjíždí vizuální orgie zachycené výhradně na digitální kameru. Není tu dokonce ani nápis MIAMI VICE, prostě jsme najednou v klubu a za chvíli už nás děj vyhodí ven. Mann nechává kameru, aby se s převážně nočními exteriéry doslova pomilovala. Výsledek je, že noční Miami budete zbožňovat úplně stejně jako LA v Collateralu.

Miami Vice není akční film v pravém slova smyslu, přestože akce je tu víc než výživných kultur v ranním jogurtu. Je to spíš atmosferická pecka. Pašování zakázaného "stuffu" z Jižní do Severní Ameriky se neobejde bez záběrů nablýskaných letadel. U Manna to ale rovnou zavání spiritualismem - všechna ta nízko položená mračna vám vyvolají jedinou myšlenku: nebesa se rozestoupila.

Rob Cohen se v akčních legráckách Rychle a zběsile a xXx pokoušel vytěžit slůvko COOL do posledního písmenka , vedle Manna s Foxxem a Farrellem ale jeho nablýskané kosuky působí jako Ordinace v růžové zahradě. Už v trailerech vypadali Foxx s Farrellem neuvěřitelně přitažlivě (a to mě na plátně vždycky přitahovala každá druhá ženská, ale nikdy ne chlap!). Ve filmu jsou tak skvělí, že zfleku dostanete chuť hlásit se k policii.

Závěrečná krvavá přestřelka je navíc vysloveně brilantní. Chtělo se mi tleskat a hlasitě vykřikovat: "Ano, tento muž natočil nepřekonatelnou střeleckou parádičku v Nelítostném souboji!" Miami Vice se zkrátka vyplatí vidět. Je dalším důkazem toho, že když se výjimeční režiséři pustí do průměrného žánrového tématu (viz. Soderbergh a jeho Dannyho parťáci nebo Lee se Spojencem), je z toho vynikající nadprůměrný zážitek.

Miami Vice
USA 2006, 134 min
režie: Michael Mann