Hudební recenze: Dubioza Kolektiv - Dubnamite

Kdo z vás letos navštívil festival Colours Of Ostrava, možná ho mimo jiné zaujala partička, která si říká Dubioza Kolektiv. V první okamžik zaujmou jistě svým původem. Dubioza je jediná bosenská kapela, co znám. V druhý okamžik už ale zaujmou čistě jen svojí hudbou. A pokud vám tenhle ostravský festival přeci jen unikl, jejich nejnovější tvorbu máte šanci slyšel na jejich druhé desce Dubnamite.

Zážitek z živého vystoupení se jen těžko vyrovná poslechu CDčka a platí to i v případě Dubiozy. Kdo z vás je ale nezná a rád si poslechne ostřejší hudbu s vlivy hip-hopu a reggae s příměsí kytarové muziky, přijde si i s malým stříbrným kotoučem v přehrávači na své. Deska Dubnamite navazuje na dva roky starý debut, který se jmenoval stejně jako kapela samotná a ještě dále ho rozvíjí. Jednotlivé skladby jsou živější, propracovanější a líbivější. Ačkoliv jsou Dubioza z Bosny, zpívají a rapují anglicky, takže s překládáním byste neměli mít větší problémy. Jediné, co zůstalo věrné jejich původu, je trochu toho bosenského folkloru v jednotlivých skladbách.

Dubioza Kolektiv nevznikla náhodou. Chce pomocí hudby bojovat za všechny špatnosti, které se ve světě, a hlavně v Bosně, dějí. Proto jsou veškeré texty v jejich písních takové, jaké jsou. Slova jako svoboda, spravedlnost, budoucnost či politika se v jejich textech objevují poměrně často. Nejvíce je však z textů cítit jakási naděje, která říká, že když se všichni budeme snažit, bude svět lepší. Některé skladby jsou odlehčené. Marijuana se například věnuje legalizaci marihuany. Celkově je z většiny skladeb cítit velká odhodlanost změnit spousty věcí. Bylo by krásné, kdyby hudba Dubiozy ovlivňovala život ve vysokých kruzích. Nakonec ale stejně zůstane asi jen u té hudby a zábavy na koncertech.

Co se týče hudební stránky skladeb, Dubioza Kolektiv rozhodně umí. Energické taneční pecky se střídají s klidnějšími skladbami. Všechny jsou umocněny zpěvem a rapem a to jak mužským, tak ženským. Obzvlášť ten ženský rap v podání Adisy Zvekič je, třeba ve skladbě Democracy, opravdu nabroušený. Není se ani čemu divit. Mnohem více, než na debutové desce Dubiozy, se tu objevují výrazné melodie. Nechybí kytary a hlavně ve většině případech kvalitní rytmus přímo vybízející ke skotačení pod pódiem.

S dobrými úmysly v zádech se dělá hudba jedna radost. Dubioza Kolektiv dělají hudbu s dobrými úmysly. Chtějí s ní změnit poměry ve své zemi a nejen tam. A proto i kdyby se vám jejich hudba s odpáráním všech jejich textů zdála ne příliš originální, budou to právě texty, co jí dělají hodně zajímavou. Ačkoliv pocházejí až z daleké Bosny, vystupují u nás poměrně často, takže si je určitě při nejbližší příležitosti nenechte ujít. Další koncerty v ČR se plánují již na tuto zimu.

Poděkování za poskytnutí CD k recenzi patří společnosti Earth Music.

Dubioza Kolektiv - Dubnamite
čas: 45:41