Hudební recenze: Concord Dawn – Chaos By Design

Novozélandští "draci" vydali už čtvrté album a to je úctyhodný výkon. Jen málo projektů elektronické scény se dokope k něčemu takovému. Concord Dawn jsou ale drum & bassoví rockeři!

Rock & bass z Nového Zélandu. Hobluj!

Concord Dawn vždycky uměli překvapit, ať už příjemně nebo nečekaně. Všechny postupy, které si za ty roky osvojili, a všechny vlivy, které na ně dodnes každý den útočí z jejich oblíbených cédéček, organicky smíchali na aktuálním albu. Chaos By Design – to jsou i nejsou staří známí Concord Dawn. Svoje jedovaté melodie a apokalyptické ambientní plochy zmodernizovali, aby lépe zapadly do zvuku současných drum & bassových hitovek. Takže zní povědomě ale přece nově.

Hned úvodní Broken Eyes navazuje na úspěch Morning Light (skoro úplně stejný motiv má Blow v druhé polovině alba!), se kterou Concord Dawn kdysi prorazili. Hodně podobná atmosféra, vypjatý mužský vokál, vygradované trancové intro. Byla by to pouhá Morning Light II, kdyby v ní ale "neřvaly" trashmetalové kytary. Spojení dvou největších hitů od Concord Dawn (kytary přece "řvaly" už v Raining Blood) může působit vychytrale, ale funguje výborně. Dáme si stage diving?

One Night in Reno je sice celá postavená na obehraném samplu, který se u Concord Dawn dávno stal klišé. Ale u Chloroform nebo Seasons (zpívá Paul McLaney) Concordi ze stejného klišé jenom vycházeli a vystavěli na něm krutě podmanivé lehké hitíky, kterým prostě nejde odolat. Všechny palce nahoru – všechny, takže i ty na nohách!

Atmosférickou mezihru Lost at Sea asi i oni sami brali jen jako náladový bonus. Fly Away Home je amenový masakr, podobně funguje i Say Your Words s Hollie Smithovou. V Never Give Up On se vrací Tiki ze Salmonella Dub a i když tenhle veskrze rádiový song s "brazilským" feelingem není tak dobrý jako Tikoho předchozí spolupráce s Concordy (přesněji remix) Ez On, neurazí. Osobně jsem moc rád, že nechybí bezproblémová You Don’t Have to Run, která bodovala už u labelu Hospital.

Ale pozor! Aces High si Concord Dawn střihli s jinými novozélandskými hitmakery State of Mind a výsledek skoro nepůsobí, že se State of Mind na tracku podíleli. Až na jednu věc. "Rockové bicí" zmizelo. Není to vůbec špatný track, ale Concord Dawn jsou na scéně nejzajímavější právě tím, že používají beaty výrazně inspirované tím, jak bubnuje třeba Lars Ulrich (Metallica). Což považuju za velký přínos. Takových tracků je na Chaos By Design naštěstí víc než dost, takže radím: směle do toho!

Zvuk jako: Concord Dawn – Uprising, Cyantific – Ghetto Blaster, Concord Dawn - Disturbance

Concord Dawn: Chaos By Design
Uprising 2006