Hudební recenze: Dubioza Kolektiv

Koho z vás při vyslovení zeměpisných názvů "Bosna" či "Sarajevo" napadne hudba? Přiznejte se! Já se klidně přiznám. Až donedávna jsem také patřil k většině. Jenže program klubu Roxy na měsíc červen mi rozšířil mé obzory a tak teď mohu s klidným svědomím říct, že Bosna znamená Dubioza Kolektiv. A Dubioza Kolektiv znamená sakra ostrá muzika.

Kdybych já zažil válku v Sarajevu a tamní poměry, asi bych si také servítky nebral a co je mírovějšího a efektnějšího, než vyjádřit své pocity pomocí hudby. Stejně tak to cítili také Almir Hasanbegovic, Adisa Zvekic a Adis Malicbegovic, kteří se od roku 1993 snažili bojovat proti válečné atmosféře za pomoci rapu a street performancí a proto založili projekt Guho Doba Againts Def Age. V roce 2003 potkali další zajímavé hudebníky a všichni dohromady dali vzniknout ansáblu Dubioza Kolektiv, který v současné době čítá sedm členů. Ovšem na některých fotografiích jsem jich napočítal i osm.

Proč jsem si v těch počtech značně nejistý, je příčinou toho, že sehnat kvalitní informace o tomto projektu je poměrně složité. Na jejich vlastních stránkách jsem kloudný životopis nenašel, stránky jejich domovského labelu Gramofon jsou v rekonstrukci a tak nejspíš nezbývá nic jiného, než si počkat na jejich pražské vystoupení v klubu Roxy. Dobrou zprávou pro všechny z daleka je, že Dubioza Kolektiv své vystoupení předvedou také na ostravském festivalu Colours Of Ostrava 20. a 21. července.

Jelikož je těžké dostat se k základním informacím o této partičce muzikantů, je také těžké dostat se k jejich nejnovějšímu albu, které vyšlo na začátku června. Jmenuje se Dubnamite a jistě řadu tracků z něj předvede kapela přímo v Roxy za několik dní. Proto mi určitě prominete fakt, že v rukou držím "pouze" jejich debutovou desku z roku 2004, která se jednoduše jmenuje Dubioza Kolektiv.

Aby jste byli okamžitě v obraze, o co vlastně jde a zda do Roxy v pátek večer vyrazit či nikoliv, tak vězte, že hudba v podání Dubioza Kolektiv je velmi smyslná a energická. Kombinuje převážně hip-hop a reggae s příměsí tvrdší muziky a bosenského folkloru. Všechny tyto atributy jsou na jejich debutové desce jasně patrné a tak jestli máte rádi živou rytmiku s typickým frázováním MCs se špetkou ženského hlasu a notnou dávkou živých elementů, bude se vám hudba od bosenských kolegů docela slušně zamlouvat. Ačkoliv není tahle muzika úplně moje krevní skupina a v některých skladbách mi ten typický frázovitý projev MCho lezl docela na nervy, tak v živém provedení mi věřte, že to bude slušný nářez. Co mě naopak na tomto albu potěšilo, je hraní si s hudebními styly jako dub či reggae a hlavně velký vliv těch živých nástrojů.

V početné skupince protagonistů Dubioza Kolektiv je pouze jediná žena. Žádnou jemnou duši v ní ale nehledejte. Její nahrublý hlas vypovídá o ženské s jasnými názory a cíly. Malinko mi připomíná styl zpěvaček typu Gwen Stefani, ovšem této bosenské dámě to tak trochu víc věřím. V několika skladbách si tahle dáma zazpívá, ale většinou patří prostor početným MCs, kteří pro slovo nejspíš nechodí daleko. Docílit v tamní společnosti jistých zvratů a změn chce asi pořádnou slovní zásobu a nebrat na nic a na nikoho ohledy. Proto je také rap v mnoha skladbách na tomto albu hodně ostrý a často ho podporuje i velmi rychlá a ostrá muzika. Temperament těm trackům rozhodně neschází a na nějaké kývání ze strany na stranu se zapalovačem nad hlavou můžete pro páteční večer v Roxy honem rychle zapomenout. Místo toho se raději připravte na drsné týpky se kterýma i harmonika zní jak motorová pila.

Na jejich debutovém albu najdete jedenáct skladeb. Až na tři z nich, pomalejšího charakteru, vás čekají hlavně peprné tracky, které s vámi zacloumají. Nejen po hudební stránce, ale také za pomoci svých textů. A i když vám třeba styly jako hip-hop či reggae samostatně mnoho neříkají, ve společné kombinaci a v podání bosenských Dubioza Kolektiv vám můžou docela zpříjemnit náladu.

A pro hračičky ještě jedna dobrá zpráva. Na stránkách http://dubioza.europronet.ba/ si můžete zahrát hrací automat a "vyhrát" několik skladeb z nového alba Dubnamite. Konkrétně jde o tracky Dosta, Triple Head Monster (feat. Defence) a Wasted Time. Sami poznáte, že Dubioza Kolektiv zůstali i na své nové desce věrni svému zvuku. Snad jen je jejich hudba ještě více živější a zajímavější. Tak teď už snad nepochybujete o návštěvě Roxy.

Hodnocení: 75%

Dubioza Kolektiv - Dubioza Kolektiv
čas: 48:13