Hudební recenze: Javas & Iva Bittová - The Party

Po několika letech společného vystupování po klubech, vydali nedávno brněnský DJ Javas společně se zpěvačkou Ivou Bittovou kompilační album The Party pro domácí label Indies Records. Jak se toto sympatické dílko líbilo Romanovi, to se dočtete v jeho recenzi..

Troufal bych si tvrdit, že do této doby znalo Ivu Bittovou jen malé procento mladých lidí. Přitom je to dáma v krásném věku, která toho za svůj život stihla opravdu hodně. Zpívala, hrála na housle a v mládí, deset let lákala chlapy svým vzhledem do divadla Husa na provázku. Teď je všechno jinak a když se mladého návštěvníka parties zeptáte, kdo to Bittová je, skoro bych dal ruku do ohně za to, že to bude vědět. No a může za to jediné. Deska, kterou připravila společně s naším DJem Javasem.

To CD dostalo jednoduchý název The Party a mapuje éru společného vystupování tech-houseového DJe a velmi osobité zpěvačky, která své fanoušky-vrstevníky tímto počinem určitě minimálně překvapila. Kromě hudebního podkladu, který tvoří šlapající tech-house se ale v jejím projevu příliš nezměnilo. Stále je její zbraní skvělý hlasový projev a jelikož při doprovodném zpěvu v Javasově setu nepoužívá slov, tak vyniknou i jiné její schopnosti v práci s hlasem.

Čím víc to album poslouchám, tím méně už chci slyšet originály jednotlivých skladeb, které Javas použil například od Jeffa Benneta, Toma Churchilla anebo projektu Weekender. Zpěv Ivy Bittové je v nich natolik působivý a trefný, že po několikanásobném poslechu si už jednotlivé skladby nedokážu bez tohoto “bonusu” ani představit. I když nejde tak přímo o klasický zpěv. Definoval bych to jako jazzové improvizování na jednotlivé samohlásky z abecedy. Ovšem i to dá někdy zabrat a sám jsem žasl, jak rychle dokáží kmitat ústa Ivy Bittové například při skladbě Designated od Jeffa Bennetta nebo jak dokáže její hlas tak rychle měnit polohu v výšek do hloubek při velkém hitu samotného Javase, Infantil Pop.

Co se týče samotného Javase, tak i ten odvedl na tomto albu kus poctivé práce a jeho mix složený z dvanácti tracků je čistý a pestrý. I kdybyste si zpěv Ivy Bittové odmysleli, což jde při jejím výkonu těžko, tak stále vám zůstává výborné mix-CD, které  by mi nedělalo problém zakoupit. Kromě klubového tech-houseového rytmu vás z této desky pohladí nepřeberné množství krásných melodických elementů, i když v některých případech příliš jasno nemám. Například ve skladbě Experience od projektu AN-2 stále přemýšlím, jestli ty housle doplňující Ivin zpěv jsou již v originálu anebo si je Iva nahrála sama, protože i ona je ve hře na tento nástroj zdatná. Bohužel originál této skladby neznám.

Kdo chce vytýkat autorům této desky poněkud starší data jednotlivých tracků, ať si sám zkusí připravit takovýto mix společně s improvizovaným vokálem. Dá to práci, aby vše ladilo tak, jak má a proto dík patří určitě i producentovy Dupovy-X z hip-hopové crew Naše Věc, který s výslednou koláží tohoto alba pomáhal. Další položkou na přípravě takovéhoto alba jsou autorské práva a to také není procházka růžovým sadem. Takže minimální zvětralost jednotlivých tracků rád prominu. Navíc ti, kteří Javase neposlouchají pravidelně, možná ani všechny tracky neznají. Javas je však natolik schopný DJ, že i pro jeho oddané fandy připravil nadčasový mix, který jen tak nezestárne. Navíc ochranou vrstvu mu dělá zpěv Ivy Bittové a to už má nějakou tu záruku.

Hodnocení: 95%

Iva Bittová & Javas - The Party
čas: 64:15