Hudební recenze: Bioground - Love Addiction

Hned tři recenzenti z řad redakce techno.cz se přímo rozplývají a nešetří slovy chvály na adresu portugalského deep-houseového producenta Luise Nova, jenž se skrývá za projektem Bioground. Recenzi jeho vynikajícího debutového alba Love Addiction, které vyšlo na labelu Plastic City, pro vás připravil FlyBoyEda. Svými poznatky přispěli Jaroslav Zapletal & Myclick.

Deep-house nemusí nutně představovat "pouze" harmonicky znějící, zvukově bohatou a pro příjemné snění či kvalitní "trsing" vhodnou hudební kulisu. Deep-house občas může dosahovat i určité spirituální roviny. Tento názor by vám určitě potvrdil i talentovaný portugalský producent Luis Novo, který se díky německému labelu Plastic City konečně dočkal svého debutového alba. Luis jej nazval Love Addiction a napěchoval tím nejlahodnějšímu deep & tech-housem, který si jen dovedete představit.

On sám byl z počátku svého hudebního vývoje pod silným vlivem electro-popu ve stylu značně bizarních osmdesátých let. Teprve později objevil skryté krásy tvorby elektronických géniů alá Vangelis, Kraftwerk či Jean Michel Jarre. V současnosti je asi nejvíce okouzlen producenty jako Jean Frank Cochois (aka Timewriter), Jay Denes (aka Blue Six), Sven Van Hees či Vladislav Delay (aka Luomo). Na svém kontě má několik EP pro labely Room Records, Hysteria Records, již zmiňovaný label Plastic City a dnes už i svou vlastní značku Exquisite Records. Jeho tracky se objevily na několika známých kompilacích, ať už je to Hed Kandi Base Bar Ibiza či Timewriterův skvost Deep Train Vol.3, kromě toho se však vyznamenal také remixy pro Kool & The Gang (Ladies Night) či Kennyho Blecka (Broken Souls).

Jeho novinka Love Addiction se vyznačuje poměrně nekomplikovanou strukturou, kdy se na zpočátku osamělé beaty postupně nabalují další a další zvuky, ingredience, nálady a pocity. V této technice si Luis zřejmě velmi libuje, kromě intra, outra a trip-hopově znějícího relaxu v podobě skladby Lip Service, tento postup aplikuje snad ve všech skladbách, čímž pravděpodobně potěší mnohé deep & tech-houseové DJs. Ono citlivé stupňování nálad vytvářené postupným přidáváním zvukových stop v tomto případě funguje naprosto skvěle! Jednou z největších předností alba Love Addiction je jeho nezaměnitelná atmosféra a magická moc vtáhnout vás do své kompozičně nijak komplikované, přesto jedinečné a hodně moc deep říše zvuků. Právě harmonicky poskládané vrstvy sluchu lahodících zvuků, smyček a tónů činí z tohoto alba nesmírně příjemný hudební zážitek. Při poslechu této pohůdky s maximálně proměnlivou atmosférou se vám bude skvěle tančit, relaxovat, přemýšlet, meditovat, přičemž nebudete strádat ani emocionálně. K tomu přispěly mimo jiné poměrně oduševnělé texty týkající se zejména lásky a s ní spojených prožitků (láska je skutečně tím nejdůležitějším a všechny skladby sjednocujícím tématem alba Love Addiction). Celkovému kouzlu této desky prospěl v neposlední řadě také velmi intenzivně procítěný zpěv všech přizvaných vokalistů. Za zmínku určitě stojí například Jon Silva (z labelu Pesto Music anebo projektu Soda Inc.), jehož výkon například ve skladbě Simplicity je prostě geniální! Dále v tomto směru bodují Joeee, Chelonis R. Jones (chráněnec labelu Get Physical Music), Karlyn (aka DJ LadyHouse) či Alexandra Hamnede (spolupracuje třeba s Noelem Hoganem z Cranberries). Jejich vokální projev je sice v určitém smyslu limitován rozsahem (osobně navíc preferuji o něco "černější" zpěv), ale vzhledem k rozmanitosti a specifičnosti jejich vokálů to v konečném důsledku vůbec nevadí.

Chytlavé a svěže znějící melodie, hypnotické beaty & perkuse, éterické vokály, smysluplné texty a hlavně pocit něčeho opravdu krásného, to vše nabízí hudební lahůdka - Love Addiction - album, jenž vás oslní, pohltí, nadchne a rozhodně už nepustí. Ano, varuji vás předem, hudba projektu Bioground je opravdu návyková, nicméně takovému návyku milerád podlehnu!

Hodnocení: 95%

FlyBoyEda

Jaroslav Zapletal (techno.cz & radioakropolis.cz):
Není to čistě deep-houseové album, není to ani tech-housové album. Přestože některé skladby zní velmi čistě, bez výraznějších zvratů a složitých zvukových aranží, tak se nejedná ani o minimal house. Stylově se album "Love Addiction" (Závislost na lásce) prostě zařadit nedá. A vadí to snad někomu? Od první minuty vás Luis Novo svými beaty zhypnotizuje a začne ovládat vaše vědomí. Provede vás světem, jehož obrysy jsou vykresleny jemnými melodickými plochami a posmutnělými vokály. Nemusíte být závislí na lásce, ale určitě se stanete závislými na tomto albu. Luis Novo odvedl čistou práci.

Myclick (techno.cz & radioakropolis.cz):
Dva šípy vystřelené loni ze značky Plastic City mě přesně zasáhly do srdce. V prvním případě již tradičně s novou deskou Timewritera, v tom druhém netradičně a úplně poprvé zásluhou alba Love Addiction od projektu Bioground. Oba počiny nabízí oduševnělou náplň, kterou však ne každý návštěvník klubů či halovek má šanci ocenit napoprvé. Chce to čas, klid a hlavně chuť nechat se sebou manipulovat. Projekt Bioground tohle dovede. Táhlé plochy vás snadno uchopí a vynesou do výšin, v nichž se vám až zatočí hlava, přičemž vám vokalisté s výborným hlasovým fondem budou do ouška šeptat chlácholivá slůvka. Pokud máte pocit, že deep-house je vyčerpaným stylem, který skomírá na taneční scéně ve smrtelných křečích, tady mu ještě dáte a opravdu hodně rádi šanci. Pouze jednu věc bych udělal jinak. Není přeci nutné, aby v CD provedení měla polovina skladeb osm minut a vy museli v domácím prostředí poslouchat monolog bicího automatu… Ten ocení pouze DJ pro vodítko v mixech. I přesto však jedno z příjemných překvapení loňského roku!

Bioground - Love Addiction
2005 – Plastic City