Hudební recenze: Fuse presents Joris Voorn

Úspěšná kompilační řada Fuse Presents… je zpátky! Po dílech, které měli na starosti Dave Clarke, Technasia nebo DJ Hell padnul příjemný úkol připravit další pokračování na holandského DJe a producenta Jorise Voorna. Ten dal dohromady téměř hodinu a čtvrt trvající set, ve kterém použil na 40 tracků převážně z oblasti techna a minimalu.

Nechci tou následující zprávou nikoho ovlivňovat, ale zmínit se to musí: kompilace Fuse presents Joris Voorn byla zvolena magazínem DJ Mag nejlepším mix-CD pro měsíc listopad. To mě však nijak moc netíží, protože je to jen DJ Mag a ten má kolikrát podivné soudy. Jenže po poslechu tohoto CD mu musím dát opravdu za pravdu. Joris Voorn při jeho nahrávání kombinoval jak klasické gramce, tak i Ableton Live a dal dohromady dílo, které v jednom jediném tracku kombinuje až tři skladby najednou. Jestli vám to malinko připomíná přístup Richieho Hawtina, pak jste na tom jako já. Netvrdím, že kvalitou se tento Jorisův mix blíží tomu, co tvoří obdivovaný Plastikman, ale rozhodně se za své nové dílo nemusí stydět.

Abych ale to srovnání se známými mix-CDčky od Richieho Hawtina uvedl na správnou míru: Richie si dal tu práci a z každé skladby, které ve svých dílech použil, si vybral pouze tu část, kterou uznal za vhodnou. Joris Voorn používá skladby jako celek, jen se rychle střídá mezi sebou. Výsledek tedy vypadá při pohledu do tracklistu stejně, zvukově jde ovšem o naprosto odlišný postup při mixování.

Úvod patří kupodivu tranceové skladbě Amenity projektu Link. Respektive její off-beatové pasáži. Tahle skladba je asi vůbec oblíbená u minimalistů, protože do svého mix CD DE9: Closer To The Edit si jí vybral i Richie Hawtin. Ten jí však oproti Voorisovi zařadil až na samotný závěr své legendární kompilace. Hned po tomto snovém úvodu se ale rozjede tepavý rytmus a minimalová atmosféra se skladbou Safari od Andrého Kramla (v remixu Jamese Holdena). Úvod kompilace Fuse tedy jasně patří minimalu. Ten uslyšíte v podání producentů jako Richie Hawtin aka Hard Trax, Alex Under nebo Robag Wruhme, kterému se skladbou Change Something pomáhal známý Jay Haze.

V průběhu pátého tracku, stále ve společnosti minimalových skladeb, se dočkáte první melodie a to ve skladbě Sandstorms od Carla Craiga. Velmi zábavnou a zvukově malinko úchylnou je pak vinyl od Daniela Bella. Dalšími učebnicovými příklady stylu minimal, který je hlavním tahounem i v následujících minutách mixu, jsou určitě Steve Bug a jeho skladba Loverboy zremixovaná Guidem Schneiderem anebo béčko z dva roky starého vinylu Press On od Paula Kalkbrennera, která v sobě ukrývá velkou dávku melodického náboje.

Jak se nezadržitelně blíží polovina Voornova mixu, tak se i nezadržitelně mění i její styl. Po propracovaném minimal technu se ke slovu hlásí houseovější skladby. Ještě před nimi zazní acid techno projektu Wake On Lan, ale potom už Arthur Baker nebo známý chicagský house-maker Lil´ Louis rozjedou tu houserovu jízdu. Baker to bere ve své skladbě The Break z roku 1998 pěkně od podlahy a nápomocny jsou mu především značné tribalové efekty. Malinkým vybočením z houseové smrště je 7 let starý track Kat Race od Jeffa Millse, ale pak už další odlehčený housík v podání například Jamese Bryanta nebo projektu G Flame, za kterým stojí Cisco Ferreira. V třináctém tracku si střihl dva své kousky také samotný autor této kompilace. Track Many Reasons je vynikající ukázkou melodického techna s valivým spodkem. Naopak Don´t Believe The Snake Hips je zvukem střídmější, o to víc melodičtější track.

V dalších minutách se v mixu vystřídají techno a tech-house. Interpreti nejsou žádné béčka – Danilo Vigorito, Pascal F.E.O.S. nebo Robert Hood, který se taktéž představí ve dvou skladbách. Závěr ale patří čistě technu a zmíním-li jména jako Ben Sims, Rino Cerrone, Claude Young nebo Max Duley, nic jiného by vás asi ani nenapadlo. Především skladby Retrovert (Claude Young Remix) a Encounter (Max Duley Remix) od Bena Simse jsou obzvláště vychytané.

Náhodným posluchačům asi přijde tento výběr poněkud jednotvárný, ale věřte, že není. Ono najít 40 jednotvárných a sobě si podobných skladeb by bylo asi docela oříškem. Takže se tedy můžete těšit na CDčko, které s notnou dávkou šarmu a elegantnosti kombinuje převážně minimal a techno rytmy. Přesněji, postupně se od minimalu dopracovává přes house a tech-house až skutečně k pumpujícím techno skladbám, u kterých vás budou brnět nohy. Právem byla tahle kompilace označena jako titul měsíce v DJ Magu a třeba nezůstane jen u toho…

Hodnocení: 90%

Fuse presents Joris Voorn
čas: 74:35