DVD recenze: Krev zmizelého

Vilma Cibulková a Ester Geislerová jako hlavní aktérky výpravné ságy z nelehkých časů. Outsideři se mají vždycky špatně a vždycky se najde dost těch, kteří jim to rádi připomenou…

Židovský primář o nacistech: "Idioti. Ti dopadnou. Angláni ještě neprohrál žádnou válku."

Příběh začíná ve 30. letech minulého století na Baltu. Tamní šlechtic bojuje proti rozpínaným komunistům ve finské válce a nevědomky tak podléhá hrozbě německého nacismu. Arno (Václav Jiráček) je raněn a dostává se až do severních Čech. V místním sanatoriu, nyní vojenském lazaretu, potkává ošetřovatelku Helgu (Vilma Cibulková). Prožijí vášnivou nevšední lásku a než Arno umře, Helga otěhotní.

Dcerka Dorli (Ester Geislerová) je pro ni jediným smyslem života. Spolu se snaží překonat útrapy nepříznivé doby, ať už to je následné poválečné období plné horlivých lidových milicionářů, hluboká totalita se svými brutálně diktujícími komunisty nebo později nepokoje v Belgickém Kongu. Scénář zachycuje dlouhých zhruba dvacet let, kdy se neděly žádné bezvýznamné věci.

Přesto film trvá pouhých 129 minut a je proto nutně zkratkovitý. Děj několikrát poskočí daleko v čase, divák kvůli tomu ztrácí souvislosti a místo zasvěcence se stává jen zmateným pozorovatelem dění na obrazovce. Tvůrci chtějí říct všechno, ale nemají k tomu adekvátní prostor. Škoda, příběh lidského utrpení s až filozofickým vyvrcholením je rozhodně zajímavým a ambiciózním tématem. Zvlášť když je formálně skvěle zpracovaný (kamera Jiří Macháně).

Milan Cieslar: "Film Krev zmizelého začal vznikat ve chvíli, kdy jsme končili prezentaci filmu Pramen života."

Ještě větší škoda je, že se na disk nedostala delší verze filmu. Krev zmizelého má být totiž na podzim uvedena Českou televizí jako čtyřdílný seriál. Nejspíš bude srozumitelnější (asi i lepší) než tahle filmová verze pro kina. Ale je pochopitelné, že tvůrci nechtějí snižovat atraktivitu seriálu tím, že ho ještě před odvysíláním vydají na DVD. Bonusů každopádně není málo.

Kromě polských a anglických titulků (to abyste film mohli pustit i svým zahraničním přátelům), jsou tady i titulky pro neslyšící. Film o filmu je standardní a trochu nezajímavě udělaný. Přesto nabízí přiměřenou dávku informací. Foto galerie je úzce výběrová a striktně nerozsáhlá. Alternativní konec v podstatě rozšiřuje ten původní o několik dalších záběrů.

Nechybí tři trailery. Nejzajímavějším bonusem je kompletní hudební stopa, kterou si můžete přehrát dohromady s filmem (bez dialogů a ruchů). Být ortodoxním fandou soundtracků, asi bych měl velkou radost. Takhle, i když je hudba hodně povedená, to beru spíš jako sympatickou zajímavost. Snad by nebylo úplně marné vydat Krev zmizelého po odvysílání televizního seriálu ve speciální prodloužené edici.

Hodnocení – film: 40%
Hodnocení – DVD: 60%

Krev zmizelého