Recenze: Röyksopp - The Understanding

Ve spolupráci s internetovým obchodem www.umerkura.cz vám přinášíme recenzi nového alba Röyksopp - The Understanding. Následovník vynikajícího debutu Melody AM je na světě a jak se dalo čekat, album vzbudilo celou řadu diskuzí. Jedni jsou nadšeni, jiní naopak zklamáni. Do které skupiny budete patřit vy, vám napoví recenze, kterou připravil FlyBoyEda.

Asi málokterá hudební událost roku 2005 byla fanoušky tak toužebně očekávána jako druhé album norské dvojice Röyksopp nazvané The Understanding. Následovník vynikajícího debutu Melody AM, kterým talentované severské duo okouzlilo celý hudební svět včetně vrtkavých kritiků, je na světě a jak se dalo čekat, názory na něj se dost různí. Jedni jsou nadšeni, jiní naopak zklamáni. Soudě dle názvu alba Röyksopp zřejmě tušili, jak moc různorodých reakcí se dočkají…

Mistři muzikální roztomilosti si i nadále libují v něžně chytlavých melodiích umocněných sacharidově líbivými vokály. Nikam se neženou, i když jejich tempo zaznamenalo jisté zrychlení. Zrychlení však není nijak markantní. Opět jsme svědky magické kombinace analogových syntetizátorů, pečlivě naprogramovaných beatů a snahy vystihnout v prostoru jednoho alba snad všechny emoce a nálady, kterých je člověk schopen. Na rozdíl od úžasného debutu, který Röyksopp právem katapultoval do hvězdných sfér, na albu The Understanding chlapci polevili v touze experimentovat. Naopak, jako by se Torbjörn a Svein na čas zavřeli doma a střídavě si pouštěli staré filmy a svá oblíbená alba. Absorbovali do sebe evidentně spoustu jejich hudbě více i méně prospěšných vlivů, ubylo progresivity, ale i tak jejich nové album rozhodně nepostrádá onu mazlivou pocitovost, pro kterou si jejich prvotinu zakoupil celý milion fanoušků.

Úvodní klavírová kompozice v skladbě Triumphant mi okamžitě evokuje ústřední motiv filmu Love Story (Francis Lai) a jednoznačně dává znát, v čem spočívá síla těchto dvou producentů. Je něžná ale zároveň hluboká, vyvíjí se a stupňuje, aby v závěru explodovala v mohutnou bouři. Co víc bychom si od písně mohli přát? Následující Only This Moment možná až moc připomíná francouzské Air, ale i tak z ní klávesami vytvořená nálada a krásný vokál Kate Havnevik činí jeden z vrcholů alba. 49 Percent pak svým rytmem a vokálem malinko připomíná skladbu Remind Me z Melody AM, avšak pro tentokrát Röyksopp o něco více inklinují k zvuku líbivého 2Stepu. Opět velmi harmonická záležitost, co vás doslova pomazlí. Kdesi jsem četl výstižné přirovnání charakterizující tuto skladbu jako setkání Prince a MJ Colea. K tomu není co dodat! Následující Boys zní v porovnání s hitovostí skladeb předešlých mírně omáčkovitě. Röyksopp v ní navazují na atmosféru a kompoziční postupy svého debutu vytvářejíc tak příjemný track založený na opakujícím a nenápadně se stupňujícím motivu.

Skladby Follow My Ruin a Beautiful Day Without You v sobě skrývají přiměřenou dávku teskného retro-disca po Norsku. Zejména Follow My Ruin zní oproti zbytku alba svým instrumentálním provedením o poznání živěji. Melancholický zpěv v Beautiful Day Without You pak připomíná staré popiny alá francouzská hvězda Milene Farmer. Následující What Else Is There svým přímočarým nábojem založeným na kontrastu kytarového motivu s intenzivním vokálním projevem Karin Dreijer z celého alba značně vyčnívá. Že by kandidát na další singl? V Circuit Breaker to kluci rozbalí o něco více, než mají ve zvyku, opět efekty prohnaný vokál a opět inteligentní pop alá Röyksopp. K dalším kompozičním vrcholům alba pravděpodobně patří zvukově provrstvená až komplikovaná Alpha Male, kdy se z nenápadného cajdáku vyklube zvuková smršť ukazující Röyksopp v tom nejlepším světle. Závěrečnými Someone Like Me a Dead To The World jakoby Torbjörn a Svein opět chtěli vzdát hold francouzským Air. Obě jsou bez pochyb krásné, ale obě postrádají invenci a osobitost z Melody AM doslova sálající.

Ach ten těžký úděl druhých alb. Na poslech velmi příjemné album The Understanding asi nezvládne konkurovat svému předchůdci. Ostatně o to se Röyksopp pravděpodobně ani nepokusili. U mnoha fanoušků se tak jejich novinka možná dočká degradace do role příjemné zvukové kulisy. To je možná trochu škoda, protože The Understanding rozhodně není špatným albem. Naopak jej považuji za velmi povedenou záležitost. Jde jen o to, zda překousnete inteligentní avšak mnohdy trochu přetaktizovaný pop. Pop který kombinuje severskou osobitost a krásu, francouzskou lehkost, svéráznou pocitovost, ale sem tam pošilhává po tvorbě svých kolegů. I přes zjevnou inspiraci třeba Air a oproti debutu mírný úbytek invence však nové album Röyksopp patří rozhodně k tomu lepšímu, co máme možnost slyšet v současném hudebním světě.

Hodnocení 80%

Nejenom nové album Röyksopp - The Understanding ale i spoustu další skvělé hudby naleznete v obchodu www.umerkura.cz.

Röyksopp - The Understanding