Filmová recenze: Ong-bak

Bruce je mrtvý, Jackie stárne a Arnie se dal na politiku. Přichází Tony Jaa! Tak nějak zní slogan thajské kung-fu mlátičky s gumovým Tonym.

Vyzývající zápasník, který nevěděl, že nemá šanci: "Fuck Muay Thai!"

Zatímco jméno Arnolda Schwarzeneggera je na plakátu proto, aby slogan zaujal i ty diváky, kteří o veselém hongkongském baviči nikdy neslyšeli, Jackie Chan tam visí naprosto oprávněně. Právě od něj jsme si v posledních letech zvykli vídat na plátně i videokazetách ty nejšílenější kousky, které jej mnohdy stály zlomeninu, a dokonce i vážný otřes mozku (Božská relikvie, 1986).

Jenže Jackie stárne, a tak už jeho kaskadérské kousky nejsou tak šílené, i když stále budí obdiv. Jakoby se Tony Jaa rozhodl vzdát Chanovi poctu ve svém filmu, který obsahuje přehršel šílených atletických kusů a žádné digitální efekty. Nebo si to aspoň můžeme myslet: v jedné ze scén leží Tony Jaa  na zádech na stole a přitom bojuje - zrovna tak, jak jsme to mnohokrát viděli u Jackieho.

Scéna dobře zapadá do celé sekvence napínavé honičky, která je zdaleka nejlepším momentem celého filmu. Tony Jaa prchá, přeskakuje přitom lidi stojící mu v cestě, metá salta přes škvařící se pánve, proskakuje ostnatým drátem i mezi tabulemi skla a nakonec dává k dobru běh po hlavách zaskočených soupeřů. Bezděky se přitom tají dech, protože všechno vypadá tak skutečně. To proto, že to skutečné je.

Příběh momentálně nejznámějšího thajského filmu Ong-bak je až brutálně prostý. Zlý dealer drog nechá uřezat a ukrást hlavu jednoho venkovského božstva. Vesnice, které podle legendy hrozí zkáza, vybere ze svého středu nejsilnějšího bojovníka Tinga (Tony Jaa), aby se vydal do vzdáleného, nepřátelského Bangkoku, hlavu přinesl zpátky a vesnici zachránil.

Naivitu zápletky podporují vyloženě neherecké výkony všech zúčastněných, které filmu dodávají skoro až amatérské kouzlo a už v kině ho pasují na potenciální kult videopůjčoven. Tony Jaa vystupuje jako dvojitá guma. Herecky je to guma, atleticky je neuvěřitelně gumový! Jeho thajský box, neboli Muay Thai, si zaslouží nehynoucí lesk a slávu i v závěru, kdy už té nerafinované naivity začíná být přeci jen skoro dost.

Ong-bak je intelektuálně nenáročný (přesněji NENÁROČNÝ). Kvalita scénáře by stačila stěží na 40%, ale… Moji přítelkyni, která má hodně ráda kung-fu a akční filmy, se to moc líbilo. Pro jednou ponechte příběh stranou a vychutnejte si reálnou a ničím nefixlovanou sílu!

Recenze vznikla díky Village Cinemas.

Ong-bak
Thajsko 2003, 101 min.