Hudební recenze: Anthony Rother - This is Electro

Ikona světového elektra, německý producent Anthony Rother, potěšil všechny své fanoušky skutečně sběratelskou záležitostí. Na dvou retrospektivních cédéčkách a jednom DVD, nazvaných This Is Electro, nabízí směs svých nejlepších a dříve nevydaných nahrávek plus živý koncert a videoklipy. Více v Romanově podrobné recenzi.

Jako je Jeff Mills ikonou světového techna anebo Adam Freeland stejnou ikonou breakbeatu, pak je Anthony Rother bezpochyby ukázkovým příkladem pro styl electro. A nemyslím tím takové electro, jako třeba z hudební stáje Low Spirit. Myslím tím skutečné electro. Svojí bohatou hudební kariéru mapuje tento proslulý německý producent na 2CD vydání toho nejlepšího, ale také třeba nikdy nevydaného materiálu s názvem This Is Electro/Das Ist Elektro, které vyšlo také ve speciálním vydání s přiloženým DVD s nejrůznějšími lahůdkami. A právě toto vydání právě držím v ruce…

Techno ani breakbeat jsem v úvodu této recenze nezmínil jen náhodou, protože i tyto styly jsou častými příměsemi Rotherových electro-skladeb. Nebrání se však ani ambientu a velmi typickým atributem v jeho skladbách je robotický vokál, díky němuž jsou jeho skladby často srovnávány například s dalšími Němci, Kraftwerk. A podobnost by se dala vysledovat i jinde. Třeba z názvů jeho skladeb (Little Computer People, Hacker, Biomechanik, Mathematik, Synthetic a další). Kybernetika, počítače, jedničky a nuly – to všechno se projevuje v Rotherových skladbách, jak po textové stránce, tak ve vizuálním provedení prostřednictvím jeho videoklipů. Už jenom z těchto faktů by se mělo brát electro Anthonyho Rothera zcela vážně. Nebo jsou snad upřímnější k tomuto specifickému hudebnímu stylu hlášky typu "Girls Get It First"?

CD 1

Časové limity obyčejného CDčka nejsou samozřejmě nafukovací a i když Anthony Rother nabízí všem fanouškům, a nejen jim, hned 2 CD, tak určitě se najdou tací, kteří by volili skladby do tohoto výběru jinak. Sympatický je ale ten fakt, že kromě největších hitů tu naleznete i řadu nikdy nevydaných skladeb anebo béček z vinylů, které asi nevlastní mnoho z vás. Nezanedbatelný je také ten fakt, že obě CD, byť obsahují skvělé electro (co jiného), jsou od sebe odděleny výběrem skladeb, co se týče přístupnosti lidem. Ortodoxní milovníci temného electra, pro které je méně vždycky více si zaručeně pochutnají na prvním disku, naopak širší spektrum posluchačů, kteří raději melodii a přeci jen více "happy" muziku, sáhnou především po druhém disku. Tak či onak si ale poslechněte obě CD, protože kvalita je synonymem pro celou osmiletou kariéru Anthony Rothera.

Začátek prvního CD nabízí kolekci Rotheorvých skladeb převážně z doby končícího 20. století. Prvních několik skladeb dokonce nikdy nevyšlo na žádném albu, pouze na vinylech, takže máte nyní jedinečnou šanci, slyšet tyhle singly pěkně pohromadě. Třeba temné, roboticky namluvené tracky Red Light District nebo Destroy Him My Robots. Na těchto kouskách si ulítnou především opravdoví milovníci tohoto žánru. Více přístupnější jsou pak skladby jako Dont´s Stop The Beat nebo Love Is For The Hardest People, které, ačkoliv nic neslevily ze své temnoty, obsahují velmi zajímavé zvuky a hudební fráze. Další průběh toho prvního CD je už trošku o něčem jiném. Skladba Eyes, která pochází z alba Electropop, je velmi pohodová a přístupná a stylem mi připomíná electro polohu Svena Vätha, která mu byla vlastní také v období konce 90. let. Dále následuje trojice singlových hitů Little Computer People, Biomechanik a Hacker. Všechno to jsou velmi známé a silné skladby, které vám nadlouho uvíznou v paměti. Biomechanik například pro velmi zajímavý melodický motiv, který by mě sám o sobě nenapadlo zařadit právě do této breakbeatem ovlivněné electro skladby a Hacker pro svůj velmi osobitý německý mluvený vokál – který je přinejmenším úsměvný. Němčina je prostě úžasná :-) Před závěrečnými klidnějšími kompozicemi vás ještě čeká hodně těžko stravitelný track Simulationszeitalter a singl Die Macht, ale po nich se už dostaví řada na ambientnější tracky. Těžkopádnějšími jsou určitě skladby Mathematik a Fields Of Numbers, naopak proti nim jdou skladby God Of The Dogs (která mi silně připomíná tvorbu Jeana Michela Jarreho, jen si k němu přidejte hutný spodek) a Months z alba Magic Diner (v bezejmenných skladbách na tomto albu jde o 4. track).

CD 2

Zábavnější pohled na electro se spoustou hravých skladeb a svěžími melodiemi nabízí další čtrnáctka skladeb na druhém CD. Z velké části jde o tracky, které Rother nahrál po přelomu století a mnoho z nich uslyšíte poprvé asi až právě tady. Nejspíš to bude platit hned o prvních několika skladbách. Jak Adam & Eve, mimochodem s ženským vokálem, tak i Father nebo Back Home jsou velmi zábavnými tracky, které vás zvednou ze židle. Novinkou v těchto skladbách je také rovný rytmus. O něco temnější je track Dreampeople, ale taktéž jde o taneční záležitost hodnou těch nejlepších klubů. Další klubová záležitost Krieg (Little Computer People Remix) je o něco slabší než její soupeřky v klání o vaší přízeň, ale hned po ní se na vás vyřítí další zvuková bomba Young. Nejdříve vás polechtají příjemné basové zvuky a hned po nich krásné, za uši tahající zvuky, které v electru náramně sedí. Přesně v polovině tohoto CD se rozezní remix singlu Little Computer People z předchozího disku. Tentokrát s rovným beatem a malinko poupraveným vokálem. V druhé polovině alba se pak dočkáte většinou už opět zlomených tracků s nejrozmanitějšími zvuky a pazvuky, melodiemi nebo jen těmi nejmenšími efekty. To vše se skrývá ve skladbách jako Forever, When The Sun Goes Down, Synthetic, Luzifer nebo Simon Says. V té poslední jmenované se ke slovu opět dostane výrazný breakbeatový rytmus, který mi není nikdy nesympatický. Za co bych Antonymu Rotherovi rád (obrazně) líbal ruce, je zařazení té nejlepší skladby úplně na závěr. Tedy skoro na závěr. Jako předposlední  se totiž rozezní skladba Break Down The Wall, která je naprosto úchvatná a monstrózní. Dunivé spodky se smyčci a skvělým vokálem dávají dohromady neskutečně silný zážitek. Úplný závěr pak patří ambeintně laděné skladbě Art Is A Technology (Part XIII).

DVD

Možná také, stejně jako já, dostanete po více jak dvou hodinách skvělé muziky chuť i na druhý rozměr Rotherovy tvorby - a to vizuální stránku jeho skladeb. Rozhodně není nic jednoduššího, než si vložit do přehrávače DVD a vychutnat si nejprve hodinový koncert z belgického klubu Fuse, potom shlédnout šest neméně zajímavých videoklipů a k tomu si ještě dopřát pár bonusů a vychutnat si tak i další tracky z Rotherovy dílny, na které se nedostalo na audio CDčkách.

Živý koncert byl nahrán 8. listopadu 2003 (v audio podobě vyšel i samostatně jako součást alba Live Is Life Is Love v listopadu 2003, tracky 1-9) a Anthony Rother na něm za více jak hodinu zahrál 9 skladeb; méně známých i těch známějších, třeba v upravených verzích. Zazněly hity Hacker, Die Macht nebo Little Computer People, u nichž si na tomto DVD vychutnáte i vkusné prolínání obrazu koncertu s obrazem z videoklipů těchto skladeb. Vynikajícím trackem je Generation Electro anebo Live Is Life, při níž Rother odhalil početnému publiku také své schopnosti hry na klávesy. Kromě těchto skladeb se ještě dočkáte tracků Maschinenwelt, Modular Deejay, Alpha One nebo Self Control. Záznam zvuku je velmi kvalitní a obraz je taktéž bez chyby. Kamera nenásilně střídá pohledy na Anthonyho i na pařící lidi a možná je jen škoda, že není použito více detailních záběrů, jak Rother pracuje s hudebními mašinkami. Neskutečně emotivní je závěr koncertu, kdy potlesk a projevy nadšení lidí udělají Rothera hodně naměkko.

V sekci videoklipů samozřejmě nechybí všechny nejzásadnější hity: Biomechanik, Die Macht, Hacker, Little Computer People v originální a zremixované verzi a také skladba Months. V závěrečné sekci pak najdete jeden zajímavý vizuální klip, možnost spustit si takzvaný "Crazy Modus" anebo se mrknout kde všude už na světě Anthony Rother hrál. V seznamu samozřejmě nemůžou chybět ani české Pardubice, kde mu v roce 2003 na Summer Of Love patřila hodinka live vystoupení od půlnoci do jedné. V rámci bonusů, různých informací a menu si pak můžete poslechnout dalších sedm skladeb, které se ani na hudebních CD ani v koncertu neobjevily.

Já tedy rozhodně nemám co vytknout. Hudebním CD vůbec nic a DVD s koncertem snad jen jediné mínus, že při jeho natáčení jsem nebyl na místě činu. Prostě jedničku třikrát podtrženou bych dal do žákovské knížky Anthonu Rotherovi za vynikající, téměř čtyři hodiny trvající kolekci toho nejlepšího, co se mu podařilo za posledních osm let nahrát. Není toho zrovna málo, ale ty čtyři hodiny uplynou jako voda a klidně bych snesl ještě víc…

PS: Poděkování za poskytnutí tohoto titulu k recenzi patří distribuci hudebních a filmových nosičů Panther, jejímž prostřednictvím si můžete, obzvláště, pokud vlastníte nějaký obchod s hudbou, objednat prakticky cokoliv z hudby všech žánrových kategorií. Více informací na www.panther-distribuce.cz

Anthony Rother - This is Electro/Das ist Electro (WORKS 1997-2005)
formát: 2CD+DVD
čas: 2CD (132:34), DVD (100:00)