CLANEK

 

8. díl: Za vším hledej Kraftwerk. Skoro za vším.

Hudební styl, co má mnoho podob, které jsou ovšem pro většinu opět jen "electrem". Srovnáte-li tvorbu Anthony Rothera, Lexy & K-Paul anebo třeba dua Cobra Killer, nejspíš byste i mezi trabantem a nejnovějším modelem z továrny Ferrari našli více společných znaků, přesto se všichni souhrnně označují jako electro music a na nějaké další škatulkování se u tohoto stylu, jako jednoho z mála, příliš nehledí. Ovšem to bych nebyl já, abych se ho nepokusil řádně rozebrat :)

 

Roland tr-808

Název electro, který vznikl zkrácením názvu electro funk (styl známý i pod označením robot hip hop či electro hop), představuje hudební žánr hip-hop ovlivněný primárně hudbou Kraftwerk a funkových nahrávek. Electro bezpečně poznáte dle jeho nezaměnitelného "elektrického" zvuku a často také podle "bezvýrazových" vokálů, které jsou upraveny pomocí vokodérů a dalších elektronických mašinek často do podoby třeba hlasu robota. Častý zlámaný rytmus je většinou dílem legendární bicího automatu Roland TR-808 vzniknuvšího na začátku 80. let, který je hojně používán i dnes. Jednotlivé zvuky i melodické linky jsou čistě elektronického původu a nejrůznější experimentování s nimi dává ve výsledku často nepozemsky znějící hudbu, která kdyby se měla přirovnat k žánru užívaném v literatuře či filmu, byla by to jednoznačně science fiction.

info: článek o "electro-funku" najdete zde.

Afrika Bambaataa

Video: Afrika Bambaataa – Planet Rock - první electro skladba na světě

Kraftwerk svojí éru nastartovali už počátkem 70. let a přestože byli jedni z průkopníků v používání elektronických nástrojů při tvorbě hudby a mnoho lidí je má spojeno i s průkopníky electra, není tomu tak úplná pravda. První, ryze electro nahrávku, má na svědomí rodák z New Yorského Bronxu, Afrika Bambaataa. Ten v roce 1982 vydal desku Planet Rock inspirovanou albem Trans-Europe Express a skladbou Numbers z alba Computer World (obě z dílny Kraftwerk). O rok později, taktéž z New Yorku, tentokrát ale z Manhattanu, přispěl do rozrůstající se řady electro funkový desek člověk jménem Jerry Calliste Jr. Tehdy jako Hashim vydal na labelu Cutting Records singl Al-Naafiysh (The Soul) inspirovanou Manem Parrishem (Hip Hop Be Bop), Thomasem Dolbym (She Blinded Me With Science) a v neposlední řadě také první electro funkovou nahrávkou z pera Afriky Bambaatyy. Následně Bambaataa a projekty jako Planet Patrol, Newcleus či Atkinsův projekt Cybotron, přispěli svým vlivem na další styly jako detroit techno, ghettotech, breakbeat, drum'n'bass a electroclash.

Info: "Když rap potkal techno" se jmenuje článek od Tima Hasletta, kde se dočtete i další informace o stylu electro.

Anthony Rother

Video: Anthony Rother – Hacker - electro současnost

Ačkoliv si electro užívalo rozkvět hned po svém vzniku, tedy v počátku 80. let, nejvíce se mu začalo dařit na konci let 90. za pomoci interpretů jako Anthony Rother, DMX Krew nebo Mr Velcro Fastener (loni vydal tento projekt vinyl s názvem Čapek - že by Finští hudebníci znali našeho spisovatelského génia?). Současně se také vzedmula vlna komerčněji pojatého electra, která přišla hlavně z Německa od producentů okolo labelu Low Spirit Recordings. Ze skandinávských zemí proudí do světa momentálně nová vlna electra zvaná "Skweee". Z tohoto důvodu se jí také říká "Skandinávský funk". Jeho hudbu charakterizuje pomalejší funky sound s vlivy stále populárnějšího r'n'b a soulu. Nahrávky v tomto žánru hledejte v katalozích labelů Flogsta Danshall a Harmönia.

Info: Zde najdete žebříček 100 největších electro hitů všech dob dle serveru Drigital Dreem Door.

Jednotlivé žánry:

classic electro: Klasické electro popsané výše.
kdo: ANTHONY ROTHER, ARTHUR BAKER, NEWCLEUS, DMX KREW

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/electro-electro-anthony_rother-when_the_sun_goes_down.mp3 neexistuje na serveru]

ukázka: ANTHONY ROTHER – "When The Sun Goes Down"

Kate Wax

electroclash: Nejen hudební směr, ale celá kultura včetně specifické módy, která se rozšířila začátkem nového tisíciletí. To co se v posledních letech dělo kolem electroclashe, nemá v jiném stylu ve stejném čase obdoby. Po hudební stránce je to směr čerpající z new wave, punku, italo disca, samozřejmě electra, ale i dalších elektronických stylů. Co se týče módy a stylu, tak electroclashi dominuje šílenost, zvrácenost, absurdita, důraz na sexualitu, ale také zábava a ironie. Velmi blízko k tomuto stylu má dance-punk v čele s LCD Soundsystem, MSTRKRFT či Cut Copy. V současné době popularitu stylu electroclash tak trochu sebralo "hnutí" nu-rave.
kdo: CLIENT, COBRA KILLER, DJ HELL, KATE WAX, FISCHERSPOONER, VITALIC, TIGA

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/electro-electroclash-vitalic-my_friend_dario.mp3 neexistuje na serveru]

ukázka: VITALIC - "My Friend Dario"

poznámka: V souvislosti s electroclashem se uvádí také "styl" Electrocrass, který se stal fenoménem začátkem roku 2005 a považuje se za jeho subkategorii. Electrocrass charakterizují hlavně explicitní texty dotýkající se sexuální tématiky bez žádného studu. Nicméně právě kvůli tomu je tento subžánr celkem málo populární a jeho interpreti ho jen stěží protlačují k oficiálním releasům u major labelů. Velkou popularitu má u gay komunity. Mezi představitele patří Avenue D, Cherry Bikini, Explogasm, Captain Ahab či Uffie.

New rave: Nu-rave, neu-rave, jakkoli chcete. Teď je moderní dávat stylům předponu "nu" či "neo", ovšem v případe nu-raveu má toto označení celkem smysl. V tomto stylu, nebo chcete-li rovnou celého moderního kulturního hnutím, se mísí skoro všechno: new wave, disco, rock, indie, techno, hip house, electro anebo breakbeat. Vlna popularity nu-raveu se zvedla v letech 2006 a 2007. Epicentra byly hlavně ve Francii a Velké Británii. Projekty jako třeba Justice, Digitalism, Teenage Bad Girl, SebastiAn nebo Yuksek paří k těm nejzářivějším a pokud vám to nestačí, prohrabejte se v katalogu labelů Kitsune a Ed Banger. Ne však každý nu-rave považoval za něco zásadního a jak jeho vlna rychle přišla, tak také rychle odešla. Mnoho výše zmíněných umělců se od něho již plně distancuje a třeba Digitalism se o něm vyjádřili jako o "přelakovaném indie rocku. Vůbec velkou zásluhu na objevení nu-raveu měli hlavně zahraniční média, které sami brzy začali tento styl zatracovat.
kdo: KLAXONS, JUSTICE, DIGITALISM, TEENAGE BAD GIRL, NEW YOUNG PONY CLUB, SHITDISCO

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/electro-newrave-klaxons-atlantis_to_interzone.mp3 neexistuje na serveru]

ukázka: KLAXONS – "Atlantis To Interzone"

Kraftwerk

electropop: Nebo také technopop je forma synth-popu odlišující se od něho studeným, robotickým a striktně elektronickým zvukem. V jádru jsou však tyto skladby stále popem a narazit na ně můžete klidně i v rádiu. Poprvé se na scénu dostal tento zvuk v letech 1978 až 1981. Electropopem se nechali později inspirovat klasické hudební styly z elektronické scény jako techno, house, či electroclash.
kdo: KRAFTWERK, GARY NUMAN, YELLO, TÉLÉPOPMUSIK, LO-FI-FNK, HUMAN LEAGUE

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/electro-electropop-kraftwerk-tour_de_france_etape_2.mp3 neexistuje na serveru]

ukázka: KRAFTWERK - "Tour De France Etape 2"

poznámka: Electropop vs. synth-pop. Podobná pohádka jako jungle vs. drum´n´bass. Jde o dva odlišné styly nebo jde o jedno a totéž anebo je to ještě nějak jinak? Názorů panuje mnoho stejně tak hranice těchto stylů je značně nejednoznačná a ani historie nám příliš jasnějších indicií nenabízí. Jak jsem již napsal výše, electropop by se měl od synth-popu odlišovat nejvíce elektronickým zvukem. Však mnoho "electropopových" kompilací mapujících začátek 80. let nabízí striktně synth-popovou muziku od Visage, Soft Cell či Bronski Beat. Východiskem možná bude řešení, kdy by se synth-pop bral jako jedna vývojová větev která se oddělila od původnějšího electropopu, kdy hranice mezi nimi kolísá projekt od projektu. V synth-popu je pak možno mluvit o kapelách jako Ultrawox, New Order, Depeche Mode, nebo již výše zmíněné Soft Cell, Visage a Bronski Beat.

indietronica: Hudební žánr známý též jako "lap-pop". Kombinuje indie rock s elektronickými styly jako IDM, glitch či krautrock. V současné době je tento styl podporován hlavně labely Morr Music a Anticon.
kdo: THE NOTWIST, THE KNIFE, MÚM, PLUXUS, ULRICH SCHNAUSS, STEREOLAB

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/electro-indietronica-stereolab-kyberneticka_babicka_part_1.mp3 neexistuje na serveru]

ukázka: STEREOLAB - "Kyberneticka Babicka Part 1"

další styly…: freestyle music (Shannon, Expose), techno bass (Dynamix II, Aux88), ghettotech (DJ Funk, DJ Assault)

poznámka: O stylu electro-house bylo více psáno v díle o stylu house.

Za pomoc na přípravě tohoto dílu vřele děkuji Myclickovi (Techno.cz; XMAG) a Spacebossovi (Spaceboss.net)!

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016